Ezeket látta már?

Internetes fogyókúra?!

Egész iparágak épülnek az emberek becsapására, kihasználására. Ilyenek voltak pl. az egy időben bálványozott Demis Roussos típusú hirdetések a közkeletű rádió- és tv újság utolsó borítóoldalán, vagy az országos fogyókúraverseny hirdetése, ami bújtatott gyógyszerhirdetésnek minősülhet...

Mind gyakrabban kerül kapcsolatba a reklámszakma az egészséggel összefüggő hirdetésekkel, elsősorban recept nélkül kapható gyógyszerek, gyógyhatású- és természetgyógyászati termékeket ismertető hirdetések révén. Sok kövér, vagy aki annak hiszi magát keres nem-orvosi segítséget. Az USA-ban l990-ben 33 milliárd dollárt fordítottak súlycsökkentő termékekre és szolgáltatásokra, ez a tendencia azóta is.

termeszetes-d00000C8Cb37dfb94d25b

Az Internet hatása óriási. Egy forrás szerint 200 millióan interneteznek a világon és ez a szám évente megduplázódik. Ennek 45%-a: 90 millió ember érdeklődik egészség téma iránt. 50%-ukat betegségek érdeklik, ennek fő oka, hogy a beteg nem kap orvosától elegendő tájékoztatást, vagy nem mert kérdezni, ill. nem áll otthon rendelkezésre hagyományos forrás.

A lefogyasztással foglalkozó hatalmas ipar is természetesen igénybe veszi hirdetéseihez, de az itt elérhető információk minősége, biztonságossága súlyosan aggályos. Tízezrével találhatók egészségügyi site-ok. Egészségportálok szólnak betegségekről, életmódról, gyógyszerekről, tesztekről, értékelésekről, forrásokról, betegközösségekről.

Egy elemzés pl. a "súlycsökkentő diétá"-hoz található 1 millió kapcsolatból megvizsgálta az első ötvenet. Ebből 48-at az USA-ban alapítottak. Az elemzés célja az volt, hogy összevessék a kövérség kezelésére érvényes hivatalos irányvonalakat az interneten található ajánlatokkal.

A meglátogatott helyek harmada vitaminokat ajánl, ásványi és növényi kiegészítőket a diéta mellett várhatóan kialakuló hiánytünetek ellensúlyozására (drága pénzen: 10-80 angol font közötti áron). Sokan tanácsokat nyújtanak a kiegyensúlyozott diétához, ajánlanak protein italokat, alacsony kalóriájú, teltségérzést okozó süteményeket, - mellé brosúrákat is. Ugyancsak videókat a táplálkozásról - testgyakorlásról könyvecskékkel, egyébként is a könyvek bőséges választékát.

Jelentés nélküli fogalmak hemzsegnek Egzotikus növényi nevekkel igyekszenek érdeklődést kelteni, melyekről utóbb kiderül, hogy károsak.

Gyermekeknek adható gyógynövények

Azon növények, amelyek használata gyermekekben biztonságosnak tűnik :

Helyi használatra:

  • Aloe égésre
  • Szegfűszeg olaj fogfájásra (figyelmeztetés: lenyelve mérgező )
  • Útifű kenőcs pruritusra

Útifű kenőcs pruritusra

Belsőleg:

  • Kamillatea kólikára, vagy gyomorfájdalomra
  • Gyermekláncfű gyökér szirup, vagy tea hashajtásra
  • Piros kasvirág meghűlésre
  • Gyömbér tea enyhe hányingerre
  • Citromfű tea hashajtásra
  • Vörös lóhere tea hashajtásra
  • Szilfakéreg tea torokfájásra
  • Orbáncfű depresszió ellen ( orvosi ellenőrzés mellett )

Orbáncfű depresszió ellen ( orvosi ellenőrzés mellett )

A kamillatea kivételével a belsőleges orvosságok 3 év alatti gyermekeknek nem ajánlottak. Még orvosi előírás esetén is előfordulhatnak súlyos kóros reakciók a gyógynövények alkalmazásánál.

Fenti orvosságok egyikét sem értékelték ki gyermekekben jól kontrollált klinikai tanulmányok során. Ezeket a készítményeket mindig csak szakképzett egészségügyi személyzet ellenőrzése mellett lehet használni!

( Buck és Michel után , J. of Pediat., May 2000, 676.o.)

A gyermekeknek adható gyógynövényeket ld. a keretben!

Kevés említés olvasható a potenciális veszélyekről, az élettani elvekről semmi, sokat kísér azonban fogyasztóik lelkendező dicsérete ('olvasóink írják' típusúak). Egyes ajánlatokról azt állítják, hogy méregteleníti a szervezetet, aktiválja a termogenetikus sejtek működését. 'Használd az ész hatalmát étvágyad legyőzésével súlyod csökkentésére' - hívnak fel. Az Internet veszélyes áldás a fogyni kívánóknak! Veszélyeket is rejthet, ha pl. a beteg rosszul méri fel a helyzetét, nem orvosra bízza a diagnózist.

Ugyanakkor az Interneten elérhető betegtájékoztatókkal, gyógyszermarketinggel nő a beteg felelősségvállalása (az üzleti világ bezzeg nem törődik azzal, hogy ki ne alakítson betegségtudatot az internetezőben, sokszor megint csak a gyerekekben!), felelősségtudata (az egészség = érték!).

A veszélyek kikerülésének útja a minőségbiztosítás, amire nagy is a szükség, hogy az orvosi gyakorlat hasznosíthassa az internetes információkat, mert még egy olyan célzott terület is, mint a súlyszabályozás az információk ármádiáját szállítja a helyestől a félrevezetőn át a károsig. Nem volt elég a média, most még az Internet is!

Forrás: EgészségKalauz
Google Hírek ikon
Adja hozzá a Híreket a Google hírfolyamához