Ezeket látta már?

Így okoz rákot a dízelmotorok füstje - már két hónap után elkezdődik a folyamat

dízelfüst dízelmotor rákkeltő

Az egász egy bizonyos gyulladásos reakció következménye, amelyet a finom porrészecskék belélegzése okoz.

Az Ohio Állami Egyetem tudósai leírták, hogyan okozhat rákot a dízelmotorok füstje állatokban: a daganatok növekedéséhez szükséges új erek képződését serkenti.

A jelenséget egészséges és beteg állatokon is megfigyelték. A dízelfüst molekulái kicsiny méretüknek köszönhetően bejutnak a keringésbe, majd a szervekbe és a szövetekbe, hogy ott károsodásokat okozzanak. A kísérletben modellezték a városi lét és a nagy forgalom okozta kibocsátást, azonban ez a szint alacsonyabb volt, mint amit a dízelmotorral meghajtott munkagépek kezelői, a bányákban, hidakon és alagutakban, vasúti sínek mellett, rakodórámpákon, farmokon vagy karbantartó műhelyekben dolgozók tapasztalnak.

"A dízelmotorok füstjének hatására már két hónap alatt is elindulhat a normál szövetekben a daganatképződés" – mondta el Quinghua Sun, a tanulmány vezető szerzője. "Az embereknek oda kell figyelni, hogyan vezetnek és hogyan élnek, hogy kevésbé veszélyeztessék magukat. Emellett a dízelmotorokat is fejleszteni kell, hogy minél kevesebb részecskét bocsássanak ki a levegőbe."

Hogyan válik veszélyessé a dízel kipufogógáz?

A dízelmotor a benzinessel ellentétben jelentős mennyiségű kormot és nitrogén-oxidot bocsát ki. A hagyományos Otto-motornál a benzin-levegő keverék képzése az égéstéren kívül történik, ami elegendő időt ad az üzemanyag elpárolgására és elkeveredésére. A dízelmotornál a magas hőmérséklet hatására a befecskendezett üzemanyagsugár külső felülete szinte azonnal égni kezd, majd meggyullad az üzemanyagsugár belseje is. A belső rész égéséhez viszont nincs már elég oxigén, mert az a külső réteg égésekor elhasználódott. A magas koromkibocsátás erre vezethető vissza. A magas nitrogén-oxid kibocsátást pedig főleg a magas helyi hőmérséklet okozza, amelynek hatására a levegőben lévő nitrogén és oxigén egymással reagálva nitrogén-monoxidot (NO) hoz létre, amely később részben nitrogén-dioxiddá (NO2) oxidálódik. A nitrogén-monoxid-kibocsátás 90-95 százaléka így jön létre. A dízelautók kipufogógáza emellett is számos betegséget okozó anyagot tartalmaz.

A tanulmány a Toxicology Letters folyóirat online kiadásában jelent meg.

Kövesse az Egészségkalauz cikkeit a Google Hírek-ben, a Facebook-on, az Instagramon vagy a Twitter-en, Tiktok-on is!

Egy férfi emlőrákkal:"Fel kellett emelnem az ingem, hogy bebizonyítsam, mellrákom van"

Egy férfi emlőrákkal:"Fel kellett emelnem az ingem, hogy bebizonyítsam, mellrákom van"

Forrás: Toxicology Letters
Google Hírek ikon
Adja hozzá a Híreket a Google hírfolyamához