Ezeket látta már?

Black Friday – tényleg muszáj vásárolni? Így manipulálják a fogyasztásunkat

Black Friday tudatos vásárlás

Valóban szüksége van a századik pulóverre és a huszonötödik cipőre is? A túlvásárlással súlyos mértékben károsítjuk a környezetet, és a mentális egészségünknek sem teszünk jót.

Szükségtelenül túl sokat fogyasztunk

A Tudatos Vásárlók Egyesülete november 29-re idén is Ne vásárolj semmit! napot hirdet, ezzel hívva fel a figyelmet a túlfogyasztásban rejlő csapdákra, és ösztönözve a valóban tudatos vásárlói döntéseket. A legnagyobb vásárlási időszak minden évben a Black Friday-hez köthető. Maga a Fekete Péntek idén november 29-re esik, de már jóideje Black Friday hetekről beszélünk. Ez már a karácsonyi ajándékvásárlás,. Idén már május 25-én eljött a túllövés napja, a kínai webáruházak napi 88 Boeing 777-essel küldik szét a világba a megrendelt csomagokat, miközben érdemes lenne visszavenni a vásárlási lázból saját magunk és klímánk védelmében is. Idén egy másik akciózás is megjelent ebben az időszakban, tovább gerjesztve a sokszor szükségtelen dolgok beszerzését.

Bár november vége még mindig kiemelkedő időszak a magyar e-kereskedelemben, és ilyenkor az eladások száma másfélszeresére nő egy átlagos naphoz képest, Magyarországon a vásárlók egyre kevésbé érdeklődnek a Black Friday leárazások iránt, ami talán annak is köszönhető, hogy túl hosszúra nyúlik az akciózás. A kereskedők egyre hosszabb időszakot hagynak rá, a legtöbb kereskedő idén is több hetes, akár több hónapos Black Friday-t is tart Magyarországon. Sőt, idén november 11-én berobbant Magyarországon a Szinglik világnapja is, amikor is több online kereskedő tartott napokig futó akciókat. Lehet, hogy ez az új Black Friday?

Akciós, mégsem feltétlenül olcsó – kereskedői trükkök, amikre érdemes figyelnünk

A Black Friday során a kereskedők számos trükköt alkalmaznak a fogyasztókban fellángoló vásárlási láz kihasználására. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) tapasztalatai szerint ezekkel a trükkökkel találkozhatunk tipikusan ebben az időszakban:

  • a kereskedők sok esetben jelentős, akár 80-90 %-os kedvezményeket is hirdetnek, amelyek csak néhány vagy sokszor nem is elérhető termékekre vonatkoznak,
  • előfordul, hogy az akciókat „csaliként”, direkt alacsony készlettel rendelkező termékekre hirdetik meg,
  • a webáruházak sokszor sürgető üzeneteket alkalmaznak, a termékek népszerűségére utalva, ezzel pszichés nyomást gyakorolva a vásárlókra.

A körültekintő és megfontolt vásárlással jelentős megtakarítást lehet elérni, az akciókkal azonban csak akkor nyernek a fogyasztók, ha azok tisztességes keretek között zajlanak

Több, mint „elég” eszköz van egy háztartásban

A Tudatos Vásárlók Egyesülete szerint alapesetben is érdemes körültekintően nekiállni a vásárlásnak, azaz mérlegelni, hogy tényleg szükség van-e az adott termékre. Egy kérdőív minimum figyelemre méltó eredményre jutott ezen a téren: a GreenDependent Intézet energia-felmérése szerint átlagosan kb. harmadával több gép van a háztartásokban, mint amennyit elsőre tippelnénk, azaz sokan nincsenek tisztában a berendezéseik számával és valószínűleg ezek összeadott fogyasztásával sem. Ebből az látszik, hogy “több, mint elég” eszköz van egy-egy háztartásban.

Vásárolni márpedig nem muszáj

A Tudatos Vásárlók Egyesülete azt javasolja, akármilyen vonzónak tűnik is egy Black Friday-akció, előtte mindenképp

  1. gondoljuk át, tényleg kell-e, akár aludjunk is rá egyet,
  2. nézzünk körül otthon, nincs-e már a célnak megfelelő eszközünk,
  3. esetleg a rokonságban olyan, ami erre alkalmas, de ők nem használják,
  4. meg tudjuk-e venni használtan,
  5. ha a vásárlás mellett döntünk, válasszunk szervízelhető konstrukciókat, márkákat.

A kanadai Adbusters szervezet több évtizedre visszatekintő kezdeményezésének mintájára a Tudatos Vásárlók Egyesülete itthon is hagyományosan a Black Friday napjára hirdeti meg a Ne vásárolj semmit! napot, arra hívva fel a figyelmet, hogy ne vásároljunk felesleges termékeket, leegyszerűsítve: ne pazaroljunk. Utóbbi különös hangsúlyt kap most a már említett energiaválság, az elszabaduló infláció megélhetési krízis miatt. Nem arról van szó, hogy ne vehetnénk vécépapírt, buszjegyet, ebédet, vagy hogy nem vehetnénk meg a vacsorának valót – az egy napos fogyasztói böjt kifejezetten a boltok tudatos elkerülésére vonatkozik: használjunk az időnket valami másra!

Persze a jelenlegi gazdasági helyzetben minden kedvezménynek örülnek a vásárlók, és ha valóban elromlott valami otthon, akkor érdemes lehet az év utolsó két hónapjában figyelni az ajánlatokat. A fenti trükkök elkerülésére érdemes megszívlelni néhány tanácsot:

  • Nézzünk utána, hogy a leárazott termék ára valóban kedvezményes-e, beleszámítva az esetleges extra költségeket is, mint a kiszállítási díj! Ismerjük meg a kedvezmény biztosításának pontos feltételeit, nehogy a fizetésnél lepődjünk meg, amikor már alaposan beleéltük magunkat a vásárlásba. 
  • Használjunk ár-összehasonlító oldalakat – lehet máshol olcsóbban megkapjuk a terméket. A legtöbb helyen grafikon mutatja az elmúlt hónapok átlagárát egy-egy terméknek, meggyőződhetünk, mennyire akciós is a meghirdetett ár.
  • Az akciós ár mellett ott kell lennie a régi árnak is. A korábbi ár pedig csak az lehet, ami az akció kezdete előtti 30 napos időszakban a legalacsonyabb ár volt. Tehát ha az előző harminc napban már egyszer akciót hirdettek a termékre vagy szolgáltatásra, akkor ahhoz a korábbi akciós árhoz képest kell engedményt tenni, és ez alapján kiírni a százalékot.
  • Nézzünk utána, hogy korábbi vásárlók elégedettek-e a webáruházzal! Ha csak 5 csillagos értékeléseket látunk, gyanakodjon – lehet, hogy azokat mesterségesen generálták.
  • Ellenőrizzük az áruházak elérhetőségének! Ezek hiánya jogszabályellenes!
  • Szánjunk elegendő időt az Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF) fontosabb részeinek megismerésére!
  • Ha Magyarországról vagy az más uniós országból rendelünk, az internetes vásárlás esetén, néhány kivétellel, a termék átvételét követő 14 napon belül elállási jog illet meg, éljünk vele, ha kell. 
  • Ha problémánk akad a vásárlást követően, először a kereskedővel próbáljuk azt rendezni. A panasznak legyen nyoma írásban, ez feltétele minden további fogyasztóvédelmi eljárásnak.!
  • Amennyiben bizonytalanok vagyunk a bolt megbízhatóságával kapcsolatban, érdemes felkeresni a jogsértést elkövető webáruházak adatbázisát

Kövesse az Egészségkalauz cikkeit a Google Hírek-ben, a Facebook-on, az Instagramon vagy a Twitter-en, Tiktok-on is!

Forrás: Tudatos Vásárlók Egyesülete
Google Hírek ikon
Adja hozzá a Híreket a Google hírfolyamához