Új terület és új piac: férfi kozmetikumok - Kínában...
Egyre népszerűbbek a férfi kozmetikumok Kínában... Kínában egyre több férfi használ a szakmai előmenetele érdekében bőrápoló krémeket és öregedés elleni készítményeket. A nagy kozmetikai cégek máris szemet vetettek a hatalmas, virágzó új piacra.
A kínai férfiaknak a nyugati férfiaktól eltérően nincsenek különösebb fenntartásaik a bőrápoló termékek használatával kapcsolatban. A főként a nagyvárosokban élő legbuzgóbb vásárlók még az alapozókat, tonikokat és fehérítő krémeket is elkapkodják, amelyeket általában inkább a nők keresnek.
Az iparág óriásai, köztük a francia L'Oreal vagy a Niveát gyártó német Beiersdorf is óriási összegeket fordítanak a kínai reklámra és forgalmazásra, hogy meghódíthassák az ígéretes piacot, és új, személyre szabott termékeket hozhassanak létre.
Jackson Zhang, a L'Oreal kínai részlegének elnökhelyettese is arról számol be, hogy rendkívül dinamikus piacról van szó. A kínai férfiak mintegy 10 százaléka használ olyan bőrápoló termékeket, amelyeket kifejezetten a számukra fejlesztettek ki. A legjellemzőbb vásárlók a nagyvárosi szakemberek, de nem csak a Pekingben vagy Sanghajban, hanem az ennél kisebb vidéki városokban élő férfiak is.
"Amikor egy kínai férfi jövedelme nő, először egy jó karórát vásárol, aztán az elektronikai termékek következnek, majd a ruhák; ismert márkákat választanak, míg végül eljutnak a szépségápolási termékekhez" – magyarázza Zhang. "A férfiak úgy vélik, hogy a bőrápoló termékek használata előnyösebb helyzetbe juttathatja őket munkahelyükön vagy a nőknél."
Az Euromonitor piackutató cég novemberi tanulmánya azt mutatta, hogy a 2009-2014-es időszakban Kína teszi ki a férfi bőrápoló kozmetikumok piacán tapasztalt nemzetközi növekedés felét. A globális versenybe a Procter & Gamble is hamarosan beszáll. A szóban forgó öt év alatt a kínai piac a becslések szerint 28,7 százalékkal fog nőni, szemben az észak amerikai 5,7, illetve a nyugat-európai 7,9 százalékos bővüléssel.
Az Euromonitor adatai alapján 2010-ben a férfi bőrápolási termékek eladásai 30 százalékos emelkedéssel 280 millió dollárra ugrott Kínában, megelőzve Észak-Amerikát. A kínai piac néhány év alatt kifinomultabbá is vált, megjelentek a fejlettebb márkák öregedés elleni, bőrradíros és vitalizáló tulajdonságokkal rendelkező készítményei.
A pénzcsinálással elfoglalt kommunista országban a társadalmi siker vágya és a munkaerőpiac kegyetlen versenye miatt egyre több kínai férfi fordít figyelmet a megjelenésére.
"Vásárlóink főként értelmiségiek, vállalkozók, átlagon felüli jövedelemmel rendelkező magánszemélyek" – nyilatkozta Ouyang Jiale, az egyik pekingi szépségszalon fiatal vezetője. "A kínaiak azt mondják, minél jobb képet mutatsz magadról, annál több pénzt fogsz keresni."
A "metroszexuális", vagyis a külsejükkel sokat törődő heteroszexuális városi férfiakkal kapcsolatos szemlélet sokat változott az utóbbi időben.
"Amikor megnyitottam a szalont, az ide járó férfiakat néha ferde szemmel nézték. Ma már egyre többen úgy gondolják, hogy nem csak a nőknek, hanem a férfiaknak is jól kell kinézniük" – állítja Ouyang. Olyan jól megy az üzlet, hogy szűkös lett a hely a bővülő ügyfélbázis számára. Ouyang szeptemberben szeretné megnyitni nagyobb szalonját, majd később egy harmadik helyszínen újabb üzletet indítana be.
A szalon egyik helyiségében Wang, a 45 éves mérnök nyugodtan fekve várja, hogy az alkalmazott feltegye havi szokásos arcpakolását.
"Korábban sosem használtam bőrápoló krémeket. Időközben azonban javult az életszínvonalam, és most nagyobb figyelmet szentelek a bőrápolásnak" – mondja. "Jobb benyomást szeretnék kelteni másokban."
A L'Oreallal az élen több kozmetikai cég is megjelentette Kína-specifikus termékeit, például fehérítő krémjeit, amelyek rendkívül népszerűek azokban az országokban, ahol a világosabb bőr számít egzotikusnak. A L'Oreal, amely saját állítása szerint egyharmados piaci részesedéssel piacvezetőnek számít Kínában, nemrég vezette be speciálisan kifejlesztett hidratáló "faszén hab" arcradírját az országban. A mindössze 39 jüanért (kb. 1200 forintért) kapható terméknek óriási a sikere a kínai férfiak körében, bár sötétzöld színe a Nyugaton valószínűleg nem lenne túlságosan bizalomgerjesztő.
"Óriási lehetőség van a növekedésre" – véli Zhang. "A kínai férfiak kilencven százaléka még egyáltalán nem használ márkás bőrápoló termékeket."