Színek titkai - mit mondanak el a lelkünkről?
A pszichológia szerint színválasztásunk, színkedvelésünk nagyon egyéni jellemző, alapvetően összefügg lelkületünkkel, alaptermészetünkkel. A színek köztudott módon érzelmeket keltenek, fokozhatják étvágyunkat, sőt egyes színek még a babákat is megríkathatják… A színpszichológia megmutatja személyes színkedvelésünket és azokat a kulturális és szociális hatásokat amelyek ezt befolyásolni képesek. Lássuk, melyek a színek titkai!
A színek világa modern társadalmunkba mélyen beágyazott, jelzi a barátságot, szeretet, a fiú-lány relációkat, tisztaságot, örömöt, békességet vagy akár a gyász érzését. A piackutatók, kereskedők meglehetős pontossággal ismerik ezeket a színpszichológiai sajátságokat ahhoz, hogy kihasználják a fogyasztás ösztönzésére... Nem véletlen hogy a McDonald’s a vöröset választja (és ettől éhesnek érezzük magunkat), míg a Victoria’s Secret a rózsaszín és bíbor előtérbe helyezésével a nőket szexivé és igazán nőiesség varázsolja.
Egyáltalán nem meglepő hogy a kereskedelem, marketing, a cégek a színeket – talán nem is titkolt módon – a fogyasztás ösztönzésére, a vevők manipulálására használják fel. Egy kanadai vizsgálat szerint az első benyomás 90%-ban hatásos a termékekkel kapcsolatban, tehát nyugodtan lehet erre alapozni a marketinget... Lássuk, hogy melyik szín milyen irtányban hat ránk, milyen érzéseket kelt bennünk!
Mivel a tanulmány amerikai (Medical Daily), így a példák is onnan származnak.
Vörös/piros
Növeli az étvágyat, javítja az agy figyelmi funkcióit. Nem véletlen hogy számos étteremlánc választja a vörös színt, pl. a cDonalds, Pizza Hut, KFC, Wendy’s, és mások. Az étvágy felkeltésén túl ronthatja a vizsgateljesítményt, mivel a vörös általában összefüggésben áll valamilyen veszéllyel, és csökkentheti a motivációt.
Kék
Javíthatja agyunk gondolkodási képességeit a megszokott dolgokon túlterjedő irányokban, növeli a produktivitást, javítja a teljesítményt. Amerikában pl. a Blue Cross, a Blue Shield, a Forbes, és az AT&T ismeri ezt a trükköt, és ezért alkalmazza a kék színt céges logoján. Csökkentheti az étvágyat, mivel agyunkat a tisztaságra emlékezteti...
Zöld
Növeli a belső nyugalom érzését, bizalomra, egészségre utaló szín. Egy újabb amerikai tanulmány szerint a zöld színű termékcímkék az egészségesség érzését árasztják, így forgalomnövelő hatásúak.
Sárga
A színpaletta vidám színeinek egyike, növeli a szervezet lebontó tevékenységét, energikusságot sugall. A babák azonban a sárga szín mellett többet sírnak, így érdemes ezt a színt a babaszobából – amennyire lehet – száműzni...
Narancs
Életvidám szín, serkenti az agyműködést, és növeli lelkesedésünket. Sötétebb árnyalata melegséggel tölt el, a világosabb pedig óvatosságra int, és növeli figyelmünket.
Rózsaszín, pink
Nyugtató ugyanakkor melengető szín, a szeretet, a nőiesség igazi jele. Érdekes tapasztalat, hogy egyes börtönökben a falak rózsaszínre festése az agresszívebb bűnözőkre nyugtató hatást gyakorolt, vagy néhány kanadai iskolában "lenyugtatta" a túlmozgó, izgatott gyerekeket.
Bíborszín/lila
Elit, királyi szín, hatalmat és egészséget sugároz, egyértelműen a luxus egyik jellemző színe. Halványabb árnyalata nyugtató hatású, segíti a relaxációt.
Fekete
Számos kultúrában egyértelműen a halál és a gyász színe. Az ókori Egyiptomban úgy vélték, hogy élet és újjászületés szimbóluma egyben. Néhány nagy márka, mint pl. a Chanel és a Prada azért alkalmazza, mert növeli a termékek iránti bizalmat.
Fehér
A tisztaság, ártatlanság, egyben az üresség érzetének színe, sok esetben a béke szimbólumaként alkalmazzák. Ürességet, steril tisztaságot is szimbolizál, nem véletlen hogy az egészségügyben, vagy egyes kutatási ágazatokban fehér ruhát viselnek.
Arany és ezüst
Az arany szeretetet, bölcsességet, eleganciát árasztó szín. Az ezüst, mint metálszín biztonságot és stílust jelent, bizalmat ébreszt, az ezüstszínű termék magas minőségét sugallja.