Ex-lex (mit tegyünk volt szerelmünkkel?)
Hogyan kezeljük az exünket? Viselkedésünket általában tudattalanul irányítják érzelmeink. Lényeges dolog, hogy mennyiben vagyunk képesek magunkat, viselkedésünket kívülről szemlélni, és így változni aszerint, hogy mi is a célunk.
Szövevényes és nehezen átlátható emberi kapcsolataink megértéséhez a coaching gyakran nyúl metaforákhoz. Ezeket sokszor más tudományágaktól kölcsönözzük. Jelen kérdés hatékony megválaszolásához egy alkalmas módszer a marketing tudományától kölcsönzött úgynevezett BCG mátrix. Mi is ez és hogyan használjuk?
A reklámszakemberek arra a kérdésre, hogy mennyi energiát, erőforrást (pénz, idő, figyelem) érdemes és/vagy szükséges egy termék piaci sikerére fordítani, két ismérvet vesznek górcső alá. Az egyik, hogy mennyi a piaci részesedés, a másik, hogy milyen fejlődési potenciállal rendelkezik. Ennek megfelelően 4 kategóriát különböztetnek meg: kérdőjel, sztártermék, fejőstehén, döglött kutya.
A fentiek segítségével értékelhetjük exünk szerepét az életünkben. Kérdés, hogy saját életminőségünk, céljaink érdekében hogyan kell/lehet viselkedni valamikori párunkkal, vagyis a termékkel. Büntetjük/büntessük vagy jutalmazunk/jutalmazzunk? Hol van most és hol szeretnénk őt látni, figyelembe véve persze a realitásokat. Egy válás, szakítás után valószínűsíthető, hogy a szerep csökkenni fog, ám egyáltalán nem mindegy, hogy milyen mértékben és mennyi idő alatt. Azt is fegyelembe vehetjük, hogy mely szerepében értékeljük éppen (társ, szex partner, szülőtárs, gazdasági kapcsolat).
Vegyük közelebbről szemügyre a kategóriákat. Kérdőjelként értékeljük azt a személyt, akinek kicsi szerepe az életünkben, ám még bármi lehet belőle. A kapcsolat képes fejlődni, javulni. A sztártermékek piaci részesedése nagy és további fejlődés várható. A fejőstehenek piaci részesedése még mindig nagyon nagy, ám a fejlődési potenciál már csekély. A döglött kutya pedig természetesen elenyésző piaci részesedéssel bír és nem is várható javulás.
A való életben nagyon sok fájdalmat és bosszúságot szerezhetünk magunknak, ha rosszul mérjük fel a helyzetet, illetve nem a megfelelő eszközökhöz nyúlunk a változtatás érdekében. Sajnos sok olyan szülőtársat lehet látni, akik a válás után folyamatosan büntetik egymást, vagyis nem csak hogy nem menedzselik a terméket, de még le is degradálják.
Ennek az lesz a eredménye, hogy előbb-utóbb az ex a döglött kutya kategóriába kerül, ami jelentősen megnehezíti az osztozkodást az anyagiakon vagy éppen saját szeretett gyermekük gondozásán. Az egyedül maradt anyának sokszor jelentős segítségre van szüksége ahhoz, hogy megváltozott helyzetét kezelni tudja.
Sírni vagy nem sírni?
Ilyenkor az ex nem csak anyagiakkal, de a közös gyermekre fordított több idővel, figyelemmel és gondoskodással is segítheti az anyát. Ehhez viszont az szükséges, hogy exünket képesek legyünk fejőstehén kategóriában tartani. Tehát némi marketing munkára szükség van.
Az is előfordul, hogy válás, szakítás után érzelmileg nem tudunk elszakadni. Ilyenkor folyamatosan a kérdőjel vagy még inkább a sztártermék kategóriában tartjuk volt párunkat. Komoly erőforrásokat emészt fel ez a helyzet, a megtérülés azonban egyáltalán nem biztos. Ilyenkor azért érdemes a realitásokon elgondolkozni. Ha exünknek már esetleg új kapcsolata van. Vagy tényleg nem akar már velünk még beszélgetni sem, kár azt a rengeteg energiát elfecsérelni. Ennyi erővel egy új kérdőjelet is kereshetünk. Az ex szerepe pedig maradjon csak a fejőstehén, aki a közös gyermekkel eltöltött idővel és gondoskodással támogatja céljainkat.
A kategóriák segítségével természetesen bármilyen emberi kapcsolatunkat át és újraértékelhetjük. A kérdés mindig az marad, hogy mi szolgálja leginkább a piaci nyereség, vagyis a saját életérzésünk javításának érdekeit.