Biogyapot? Mire alkalmazható?
Biogyapot kicsiknek és nagyoknak. Bele se gondolunk, hogy mit hordunk. A divatnak élünk, de lehet, hogy belehalunk…
Miért jó a bio?
A bio szócska fontosságát nem lehet figyelmen kívül hagyni. Már bele sem gondolunk, de a körülöttünk lévő növényi részekből előállított élelmiszerek és más készítmények rengeteg káros anyaggal érintkeznek, mielőtt eljutnak hozzánk. A rovarirtó szerektől, gyomirtótól, műtrágyától sem mentes termékek nem tesznek jót testünknek. Ha végiggondoljuk, hogy a gyapot – legyen az bármilyen – elégíti ki a fél világ rostigényét, rögvest érthető, miért van még nagyobb jelentősége ennek az apró szónak.
Nyers valóság
A hagyományos gyapot egyike a kémiailag leginkább károsított növényeknek. A mezőgazdasági vegyszerek 10 %-át, illetve a rovarölő szerek 25%-át szívja fel a termőföldeken. Ez több mint bármilyen más növény esetében. Ami azt jelenti, hogy egy pamut póló 1/3-át, míg a farmer 3/4-ét vegyszerek teszik ki. Ezeket a megdöbbentő adatokat súlyosbítja, hogy az Egészségügyi Világszervezet szerint évente a 20 000-et is meghaladja a halálesetek száma a fejlődő országokban, azok között, akik a gyapotültetvényeken dolgoznak. Nyilvánvaló tehát, hogy ez ellen tenni kell.
Bio-bizonyítvány
A biogyapot termesztésénél a mezőgazdasági módszerek célja, hogy a talaj, amelybe elültetik a növényt vegytiszta legyen. Így a rajta termesztett gyapot és a betakarítást végző dolgozók egyaránt egészséges környezetben létezhetnek. Tehát az ökológiai gazdálkodás hosszú távú következménye a bolygó fejlődésének fenntartása. Minden organikus terméknél, így a biogyapotnál is, hitelesíteni kell a folyamatot. Meg kell határozni azokat a szabályokat, amelyek megengedettek a termesztés során. Így a világ bármely pontján értékesítik az adott terméket, biztos lehet a vásárló, hogy bio került a kezébe.
Megnyerő erő
Az organikus, vagyis természetes, vegyileg mentes gyapot termesztése az egész világ érdeke. Ezt ismerték fel a divatvilág gurusai. Összefogásuknak köszönhetően olyan piacvezető márkák álltak a bio-ügy mellé, mint a Nike, Levi’s, H&M, The Gap és a sor még folytatható. Természetesen számos dizájner is sajátjának tekint a gyapot problémát. Munkájukkal tehát elindították a folyamatot, viszont most a fogyasztókon a sor, hogy meghozzák a helyes döntést. Ahelyett, hogy a homokba dugnánk a fejünk, alaposan nézzünk körül, mert sem nekünk, sem a bolygónknak nem mindegy, miben akarunk trendinek látszani. Tehát éppen itt az ideje, hogy felvegyük a zöld szemüvegünket és megtanuljunk azon át látni, és átlátni a dolgokat.