A túlélhető matekóra titka
A Chicago Egyetem kutatói rátaláltak arra a módszerre, amellyel egyes diákok legyőzhetik a matematika tantárgy által kiváltott félelmeiket és szorongásaikat.
Vizsgálatok során a szakemberek szoros kapcsolatot találtak az agy bizonyos területének aktivitása és a matematika tantárgy által kiváltott szorongás között, majd megállapították, hogy azok a diákok, akik képesek voltak a figyelmüket megfelelően összpontosítani és érzelmeiket kordában tartani, szorongás helyett inkább nekiálltak megoldani a feladatokat, amiben többnyire sikerrel is jártak.
Sian Beilcok, a Chicago Egyetem tanársegédje és munkatársa, Ian Lyons doktorandusz a vizsgálatok során először kérdőívek segítségével térképezték fel a Chicago Egyetem hallgatóit, majd kiválasztották azokat, akik a legtöbb aggodalmat érezték a matematika tantárggyal kapcsolatban. Az utóbbi diákokat MRI segítségével figyelték meg, miközben bonyolult matematikai feladványokat és hasonló nehézségű helyesírási gyakorlatokat végeztettek velük.
A vizsgálatokból kiderült, hogy azoknál, akik különösen szorongtak, szoros kapcsolat volt a matematikai teljesítmény, illetve agyuk frontális és parietális lebenyének területei között. Minél aktívabb volt ez a terület a matematikai feladatok megoldása közben, teljesítményük annál inkább hasonlított azokéra, akik nem szorongtak a tantárgytól. Akiknek azonban nem volt aktív ez a területe, rosszabb teljesítményt nyújtottak. Ugyanezt a kapcsolatot a helyesírási feladatok során nem lehetett megfigyelni.
Az MRI azt is kimutatta, hogy a szorongó, de jól teljesítő diákoknál az agy aktivitása már a feladatra való rákészülés során megkezdődött, és a feladat megoldása közben némileg csökkent. Ebből arra a következtetésre jutottak a szakemberek, hogy a szorongó diákok esetében a teljesítmény nem is annyira arról szól, hogy mennyi a tárgyi tudásuk, sokkal inkább arról, mennyire képesek rávenni magukat arra, hogy álljanak neki a feladatnak és próbálják megoldani azt.