Ezeket látta már?

A regisztráció a hajléktalanok érdekét szolgálja

2014.02.05. Módosítva: 2015.11.04.

A hajléktalanok nappali melegedőiben működő elektronikus nyilvántartás az ellátottak érdekeit szolgálja, ugyanis arra ösztönzi a szolgáltatást nyújtókat, hogy az összes előírt szolgáltatást biztosítsák ügyfeleiknek - közölte az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) szociális és családügyért felelős államtitkársága az MTI-vel.

A közleményben A Város Mindenkié csoport keddi, a minisztérium előtt tartott sajtótájékoztatóján elhangzottakra reagáltak. A hajléktalanokat és segítőiket tömörítő szervezet a nappali melegedőkben kötelező regisztráció ellen tiltakozott, ennek értelmében egy ember egy nap csak egyetlen intézmény szolgáltatásait használhatja. A szervezet tapasztalatai szerint sok hajléktalan járt már úgy, hogy emiatt elutasították őket egy nappali melegedőben, emellett az érintettek arról is beszámoltak, hogy a hajléktalanellátó intézmények számos esetben visszaélnek ügyfeleik adataival, és hamisan regisztrálják őket abban a reményben, hogy megkapják utánuk a finanszírozást.

hajlektalan-d0000125776c2c5d664e3

Az államtitkárság azt közölte: a nappali melegedők fenntartóinak jogszabály írja elő, hogy milyen szolgáltatásokat kell nyújtaniuk. Az ellátottak érdeke az volna, hogy az összes szolgáltatáshoz egy helyen jussanak hozzá. A 2012 júliusában bevezetett új adminisztrációs rendszert kifogásoló szolgáltatók azt szeretnék, hogy a hajléktalanoknak nyújtható nappali ellátások rendszere ne változzon, azaz ha az igénylő egy adott napon az egyik melegedőben mos, a másikban étkezik, a harmadikban segítséget kér, akkor a teljesítést végző szolgáltatók mindannyian kapják meg a nappali ellátásért járó teljes kvótát. Ez a rendszer átláthatatlan volt, sem az adófizetők, sem az ellátottak érdekeit nem szolgálta megfelelően - írták.

A kormány tavaly kilencmilliárd forintot fordított a hajléktalanok ellátására, ebből mintegy nyolcmilliárd forint normatív finanszírozás volt. A Központi Elektronikus Nyilvántartás a Szolgáltatást Igénybevevőkről ennek a normatív finanszírozásnak a felhasználását kívánja hatékonyabbá és átláthatóbbá tenni. Az egészségügyben régóta használt taj-alapú nyilvántartás már a szociális ágazatban is nyomon követhetővé teszi az állami finanszírozás felhasználását. Egyúttal lehetővé válik a nyilvántartással visszaélő szolgáltatók kiszűrése, hatékonyabbá válik az ellenőrzés, és a valós ellátást nyújtó szolgáltatók finanszírozására több jut - hangsúlyozták.

Azt írták: abban az esetben, ha egyes szolgáltatók mégis úgy igényelnek egy hajléktalan után normatívát, hogy szolgáltatást valójában nem nyújtottak, akkor személyesen vagy írásban panaszt lehet tenni a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatalnál.

Forrás: MTI
Google Hírek ikon
Adja hozzá a Híreket a Google hírfolyamához