Mit váltanak ki a gyerekekből a mérges lego arcok?
Szakértők szerint a klasszikus, mosolygó ábrázatú bábukat fokozatosan felcserélték, nagyobb hangsúlyt fektetve a düh kifejezésére. Lego-országban az élet olyan egyszerű volt – mosolygó doktorok segítették a vidám pácienseket, gondtalan benzinkút üzemeltető töltötte meg az elégedett autósok tankjait és sugárzó tanárok tanítottak teremnyi rajongó gyermeket.
Azonban az ő életük is bonyolulttá vált. Düh, zavartság és tanácstalanság lepte el őket – a boldogító lego figurák korának egyszerre csak vége lett...
A 90’-es évek óta a boldog arcok száma fokozatosan csökkent a lego figurákon és ezzel a haragos arcú figurák száma nőtt, mindez aggodalmat okoz: a gyermekekre hatással lehet a játékokból áradó negativitás.
Az 1975 és 2010 között legyártott 3,655-féle figura tanulmányozásakor megállapították, hogy a gyártó a bosszús arcú játékok irányába fordult. A tanulmány számos lego készlet figuráit - köztük például a Star Wars, kalóz vagy Harry Potter készleteket elemezte.
"Fontos a megfelelő arckifejezések elkészítésének tanulmányozása és hogy ezeket a kifejezéseket hogyan érzékeli a felhasználó. A gyerekek játékai és azok felfogása jelentős hatással lehet magára a gyerekekre is."- mondta a tanulmány vezetője. "Sajnos nem tudunk segíteni a helyzeten, de képzeljük csak el mennyire változtatja meg a gyerekek játékmódját az arcok negatív irányba való elmozdulása."
Az első lego figurákat 1978-ban fejlesztették ki, klasszikus sárga színű arc, egyszerű, széles mosollyal. 1989-től kezdve viszont az arckifejezések egyre összetettebbé váltak az új témák megjelenésével – mint például a kalózkodás. Most már a kifejezések választéka tartalmazza a boldog, dühös, meglepődött, ijedt és rejtélyes arckifejezéseket is.
"Az újfajta arcok száma, amit a lego gyárak fejlesztenek, évről évre folyamatosan nő. A 90’-es években a lego az arcok változatosabbá tételébe kezdett. Leggyakrabban a boldogságot és a dühöt ábrázolják a bábukon."
A tanulmány vezetője hozzátette, hogy mind a "jó" és "gonosz" karakterek nagyobb arckifejezés választékot kaptak. "Az arckifejezések nem mindig kapcsolódnak ahhoz, hogy ki jó és ki gonosz. A jó karakterek is szenvedhetnek a küzdelemtől és a negatív figuráknak is lehet önelégült arckifejezése."
Az arckifejezések megválasztásával azonban nem kis rizikót vállaltak a gyerekek fejlődésére hatva, mivel ők nagyobb eséllyel emlékezhetnek a haragra és félelemre a figurák arcáról, akár a boldogabb pillanatokban is. Az arctervezők nagyobb figyelmet kell fordítsanak a megfelelő mimika elkészítésére és azok hatásaira, főleg mióta tudjuk, a játékoknak mennyire fontos szerepe van a gyerekek fejlődésében.
Roar Rude Trangbæk, a Lego kommunikációs menedzsere szerint minden a gyár által készített játékot leteszteltek "szakértő" gyerekekkel, valamint gyermekpszichiáterekkel, szülőkkel és tanárokkal konzultáltak. A cég által végzett kutatások kimutatták, hogy a gyerekek – főleg a fiúk – szeretnek karakterek közötti konfliktusokat játszani. "A jók és a gonoszok közötti konfliktusban nincs semmi újdonság"- mondta Trangbæk. "A karaktereknek viszont mindig van egy kis klasszikus Lego humoruk – a végén mindig a jófiúk nyernek..."
Trangbæk nem reagált a tanulmányok által felvetett kifogásokra, de elismerte, hogy van megoldás a szülők aggodalmára a morcos arcú lego-kal kapcsolatban. "Persze, bármikor kicserélhetik a figura fejét egy másikra"- mondta.
http://www.guardian.co.uk/lifeandstyle/2013/jun/12/lego-faces-getting-angrier-study