Ezeket látta már?

Anyatej vagy tápszer? Ezt mondja a WHO

Vizsgálat
2022. február 23. 13:04
baba, gyerek, vakcina, koronavírus, oltás, covid

Az UNICEF és a WHO jelentése szerint a szülők és a várandós nők több mint felét befolyásolja az agresszív tápszer-lobbi.

A WHO és az UNICEF friss, közös felmérésében megkérdezett szülők és várandós nők több mint fele (51 százalék) állítja, hogy ki van téve a tápszergyártó cégek olyan etikátlan marketing módszereinek, amelyeknek a jelentős része megsérti a nemzetközi előírásokat. A Szoptatásért Magyar Egyesület szerint a szoptatás, mint biológiai norma, számos jótékony hatással bír mind a gyermekek, mind az édesanyák rövid és hosszú távú egészségi állapotára és hazánkban is erős védelemre szorul.

Egyes tápszergyártók etikátlan módszerekkel is élnek

Az UNICEF Magyarország és a Szoptatásért Magyar Egyesület közös nyilatkozatban áll ki a csecsemők anyatejes táplálása és a szoptatás mellett.

A „Hogyan befolyásolja a tápszerek marketingje a csecsemők táplálásával kapcsolatos gyakorlatot” című jelentéshez a kutatók nyolc országban kérdeztek meg szülőket, várandós nőket és egészségügyi dolgozókat. A jelentés feltárja azokat a szisztematikus és etikátlan marketing módszereket, amelyekkel a jelenleg 55 milliárd dollár értékű tápszer ipar befolyásolni próbálja a szülők csecsemőtáplálással kapcsolatos döntéseit.

A jelentés megállapítja, hogy az iparág marketing technikái közé tartozik a szabályozatlan és invazív online célzás, a szponzorált tanácsadói hálózatok és segélyvonalak működtetése, a promóciók és ingyenes ajándékok, valamint az olyan etikátlan gyakorlatok, amelyekkel befolyásolni képesek az egészségügyi dolgozók képzését és ráveszik a szakembereket arra, hogy ajánlják a termékeiket.

A szülőket és egészségügyi dolgozókat célzó üzenetek gyakran félrevezetőek, tudományosan megalapozatlanok és sértik az anyatej-helyettesítő termékek reklámozásának nemzetközi kódexét. A Kódex egy mérföldkőnek számító közegészségügyi megállapodás, amelyet az Egészségügyi Világszervezet közgyűlése azért fogadott el 1981-ben, hogy megvédje az anyákat a bébiétel ipar agresszív marketing gyakorlataival szemben.

Félrevezető mítoszok

A kutatás során 8500 szülőt és várandós nőt, valamint 300 egészségügyi dolgozót kérdeztek meg Banglades, Kína, Mexikó, Marokkó, Nigéria, Dél-Afrika, az Egyesült Királyság és Vietnám városaiban. A jelentés szerint az Egyesült Királyságban megkérdezett nők 84 százaléka, a Vietnámban megkérdezettek 92 százaléka és a Kínai válaszadók 97 százaléka van kitéve a tápszer-lobbinak, ami nagyban növeli annak a valószínűségét, hogy az anyák a tápszert választják szoptatás helyett.

A nemzetközi kutatásból az is kiderül, hogy a felmérésben részt vevő országok mindegyikében erős a nők azon vágya, hogy a szoptatást részesítsék előnyben. A félrevezető marketingüzenetek szakadatlan áradata azonban erősíti a szoptatással és az anyatejjel kapcsolatos alaptalan félelmeket, és ezzel aláássa a nők saját szoptatási képességeikbe vetett hitét. Ilyen ártalmas mítosz például, hogy a születés utáni első napokban szükséges tápszert adni, hogy az anyatej eleve nem teljes értékű táplálék a csecsemők számára, hogy bizonyos tápszer összetevők bizonyítottan javítják a gyermek immunitását és segítik a fejlődését, hogy a tápszer hosszabb ideig tartja jóllakottan a csecsemőket vagy hogy az anyatej minősége idővel romlik.

Ezzel szemben az igazság az, hogy a szülés utáni első órákban történő szoptatás, majd a hat hónapig tartó kizárólagos anyatejes táplálás és a két évig vagy tovább tartó folyamatos szoptatás hatékony védelmet nyújt a gyermekek számára a nem megfelelő táplálkozás minden következményével szemben, legyen az sorvadás vagy elhízás. A szoptatás a csecsemők első oltóanyagaként is szolgál, megvédi őket számos gyakori gyermekbetegségtől. Ezen kívül csökkenti a jövőbeni cukorbetegség, elhízás és bizonyos rákbetegségek kockázatát az édesanyák esetében.

Mindennek ellenére jelenleg a 6 hónapnál fiatalabb csecsemőknek csupán a 44 százalékát táplálják anyatejjel. Az elmúlt két évtizedben nagyon keveset javult a globális szoptatási arány, miközben a tápszerek forgalma ugyanebben az időszakban több mint kétszeresére nőtt.

„Az UNICEF és a WHO közös nemzetközi kutatásának eredményei felhívják a figyelmet arra, hogy világszerte határozott iránymutatásokra és cselekvésre van szükség, hogy megóvjuk a családokat az etikátlan marketing fogásoktól és megkaphassák a szükséges támogatást és információt a gyermekeik lehető legtermészetesebb, egészséges táplálásához.” – mondja Mészáros Antónia, az UNICEF Magyarország ügyvezetője.

Magyarországon is hatnak a reklámok a kismamákra

„Sajnos Magyarországon is csökken a szoptatott és a 6 hónapos korig kizárólag szoptatott csecsemők aránya annak ellenére, hogy egy 2018-as hazai kutatás alapján a várandósok több, mint 90%-a tervezi a hosszú távú szoptatást. A sikertelenség hátterében leginkább az áll, hogy a pozitív hozzáállás önmagában nem elég.” - mondja dr. Sztahovits Petra, a Szoptatásért Magyar Egyesület vezetője, csecsemő– és gyermekgyógyász szakorvos, laktációs szaktanácsadó.

A Kódexsértések monitorizálása és szankcionálása, a promóció minden formájának tiltása az egészségügyi intézményekben, a szoptatást helyettesítő termékek marketingjének szabályozása, valamint az anyatej-helyettesítő termékek csomagolásán a vásárlók pontos tájékoztatása együttes szigorításra szorul hazánkban, ezzel is védve a szoptató édesanyákat. Felmérések alapján a tápszeres táplálás megkezdésének és a szoptatás idő előtti abbahagyásának leggyakoribb oka a (vélt és ritkábban valós) elégtelen tejtermelés.

A Szoptatásért Magyar Egyesület adatai szerint itthon ma körülbelül 4 milliárd Ft-ot fizet ki az állam a receptre felírt tápszerek támogatására, mindeközben a receptre felírt anyatej támogatására mindössze évi 200 millió forint kerül elkülönítésre.

Ha a segítséget kérő édesanyákat a kezükbe adott tápszer recept helyett (vagy legalább mellett) szoptatástámogatásban magasan képzett szakemberhez, laktációs szaktanácsadóhoz irányítanák (mint ahogy egyre több házi gyermekorvos, védőnő teszi), a legtöbb esetben fel lehetne térképezni az okot és időt szánva az anya-baba párosra, segíthetnénk az édesanyáknak szoptatással kapcsolatos céljaik elérésében. A várandós nőknek és a kismamáknak szükségük van a hatékony támogatásra és hiteles, szakmailag megalapozott információkat kell hozzájuk eljuttatni ahhoz, hogy kellő önbizalommal és tudással rendelkezzenek, amelyek növelik a szoptatás sikerét. Ezáltal felvértezhetjük őket a sokszor bizonytalanságukra alapozó agresszív tápszer marketinggel szemben is.

– tette hozzá dr. Sztahovits Petra, a Szoptatásért Magyar Egyesület vezetője, csecsemő– és gyermekgyógyász szakorvos, laktációs szaktanácsadó.

A nemzetközi jelentés felhívja a figyelmet arra a riasztó gyakorlatra is, hogy a tápszergyártók minden országban nagy számú egészségügyi dolgozót keresnek meg reklámajándékok, ingyenes minták, fizetett találkozók, rendezvények, konferenciák, sőt, jutalékok révén, azzal a céllal, hogy azok javasolják a kismamáknak a gyártók termékeit és ezzel közvetlenül befolyásolják a szülők döntését. A megkérdezett nők több mint egyharmada számolt be arról, hogy ajánlott már nekik egészségügyi dolgozó egy bizonyos márkájú tápszert.

Olvasson tovább! Babát szeretne? Ezekből az ételekből egyen sokat

A UNICEFF és a WHO együtt kép fel

Ezen kihívások megoldása érdekében a WHO, az UNICEF és a partnereik felszólítják a kormányokat, az egészségügyi dolgozókat és a tápszergyártókat, hogy vessenek véget a lobbi gyakorlatuknak és tartsák be a Kódex előírásait, amelybe beletartozik:

- törvények megalkotása, nyomon követése és betartatása a tápszerek népszerűsítésének megakadályozása érdekében, összhangban a Nemzetközi Kódex-szel, beleértve a tápszerek egészségügyi előnyeire vonatkozó állítások feltüntetésének tilalmát.

- erőforrások biztosítása a szoptatást támogató törekvésekhez és programokhoz, ideértve a nemzetközi gyakorlattal összhangban álló, megfelelően fizetett szülői szabadságot, valamint szoptatás-támogató szolgáltatások biztosítását

- az iparág felszólítása, hogy globálisan és nyilvánosan kötelezze el magát a Kódex, és az Egészségügyi Világszervezet közgyűlési határozatainak betartása mellett.

- megtiltani az egészségügyi dolgozóknak, hogy szponzorációt fogadjanak el olyan cégektől, amelyek csecsemőknek és kisgyermekeknek szánt élelmiszereket forgalmaznak.

Az UNICEF és a WHO nemzetközi kutatása ITT érhető el.

Kövesse az Egészségkalauz cikkeit a Google Hírek-ben , a Facebook-on, az Instagramon vagy a X-en, Tiktok-on is!

Forrás: unicef
# terhesség # várandósság # baba # kismama

TÜNETKERESŐ

pulzus ikon

Milyen betegségre utalhatnak a tünetei?

keresés

Keresés, pl. fejfájás

Írja be a keresőmezőbe a tünetet vagy kattintson a testmodellen arra a testrészre, ahol a tüneteket észleli.

emberi test ábra

Mi a tünetkereső?

Ingyenes tünetellenőrző, ami percek alatt segíthet beazonosítani a problémáját!

Adja hozzá a Híreket a Google hírfolyamához
Tünetkereső illusztráció Tünetkereső Orvos válaszol illusztráció Orvos válaszol Gyógyszerkereső illusztráció Gyógyszerkereső Kalkulátorok illusztráció Kalkulátorok

Extra ajánló

Értesüljön legújabb híreinkről hírlevelünkből

Legnépszerűbb

egészségkalauz logo

TÜNETKERESŐ

pulzus ikon

Milyen betegségre utalhatnak a tünetei?

keresés

Keresés, pl. fejfájás

Keresés