Anyatej vagy tápszer? Ezt mondja a WHO
Az UNICEF és a WHO jelentése szerint a szülők és a várandós nők több mint felét befolyásolja az agresszív tápszer-lobbi.
A WHO és az UNICEF friss, közös felmérésében megkérdezett szülők és várandós nők több mint fele (51 százalék) állítja, hogy ki van téve a tápszergyártó cégek olyan etikátlan marketing módszereinek, amelyeknek a jelentős része megsérti a nemzetközi előírásokat. A Szoptatásért Magyar Egyesület szerint a szoptatás, mint biológiai norma, számos jótékony hatással bír mind a gyermekek, mind az édesanyák rövid és hosszú távú egészségi állapotára és hazánkban is erős védelemre szorul.
Egyes tápszergyártók etikátlan módszerekkel is élnek
Az UNICEF Magyarország és a Szoptatásért Magyar Egyesület közös nyilatkozatban áll ki a csecsemők anyatejes táplálása és a szoptatás mellett.
A „Hogyan befolyásolja a tápszerek marketingje a csecsemők táplálásával kapcsolatos gyakorlatot” című jelentéshez a kutatók nyolc országban kérdeztek meg szülőket, várandós nőket és egészségügyi dolgozókat. A jelentés feltárja azokat a szisztematikus és etikátlan marketing módszereket, amelyekkel a jelenleg 55 milliárd dollár értékű tápszer ipar befolyásolni próbálja a szülők csecsemőtáplálással kapcsolatos döntéseit.
A jelentés megállapítja, hogy az iparág marketing technikái közé tartozik a szabályozatlan és invazív online célzás, a szponzorált tanácsadói hálózatok és segélyvonalak működtetése, a promóciók és ingyenes ajándékok, valamint az olyan etikátlan gyakorlatok, amelyekkel befolyásolni képesek az egészségügyi dolgozók képzését és ráveszik a szakembereket arra, hogy ajánlják a termékeiket.
A szülőket és egészségügyi dolgozókat célzó üzenetek gyakran félrevezetőek, tudományosan megalapozatlanok és sértik az anyatej-helyettesítő termékek reklámozásának nemzetközi kódexét. A Kódex egy mérföldkőnek számító közegészségügyi megállapodás, amelyet az Egészségügyi Világszervezet közgyűlése azért fogadott el 1981-ben, hogy megvédje az anyákat a bébiétel ipar agresszív marketing gyakorlataival szemben.
Félrevezető mítoszok
A kutatás során 8500 szülőt és várandós nőt, valamint 300 egészségügyi dolgozót kérdeztek meg Banglades, Kína, Mexikó, Marokkó, Nigéria, Dél-Afrika, az Egyesült Királyság és Vietnám városaiban. A jelentés szerint az Egyesült Királyságban megkérdezett nők 84 százaléka, a Vietnámban megkérdezettek 92 százaléka és a Kínai válaszadók 97 százaléka van kitéve a tápszer-lobbinak, ami nagyban növeli annak a valószínűségét, hogy az anyák a tápszert választják szoptatás helyett.
A nemzetközi kutatásból az is kiderül, hogy a felmérésben részt vevő országok mindegyikében erős a nők azon vágya, hogy a szoptatást részesítsék előnyben. A félrevezető marketingüzenetek szakadatlan áradata azonban erősíti a szoptatással és az anyatejjel kapcsolatos alaptalan félelmeket, és ezzel aláássa a nők saját szoptatási képességeikbe vetett hitét. Ilyen ártalmas mítosz például, hogy a születés utáni első napokban szükséges tápszert adni, hogy az anyatej eleve nem teljes értékű táplálék a csecsemők számára, hogy bizonyos tápszer összetevők bizonyítottan javítják a gyermek immunitását és segítik a fejlődését, hogy a tápszer hosszabb ideig tartja jóllakottan a csecsemőket vagy hogy az anyatej minősége idővel romlik.
Ezzel szemben az igazság az, hogy a szülés utáni első órákban történő szoptatás, majd a hat hónapig tartó kizárólagos anyatejes táplálás és a két évig vagy tovább tartó folyamatos szoptatás hatékony védelmet nyújt a gyermekek számára a nem megfelelő táplálkozás minden következményével szemben, legyen az sorvadás vagy elhízás. A szoptatás a csecsemők első oltóanyagaként is szolgál, megvédi őket számos gyakori gyermekbetegségtől. Ezen kívül csökkenti a jövőbeni cukorbetegség, elhízás és bizonyos rákbetegségek kockázatát az édesanyák esetében.
Mindennek ellenére jelenleg a 6 hónapnál fiatalabb csecsemőknek csupán a 44 százalékát táplálják anyatejjel. Az elmúlt két évtizedben nagyon keveset javult a globális szoptatási arány, miközben a tápszerek forgalma ugyanebben az időszakban több mint kétszeresére nőtt.
„Az UNICEF és a WHO közös nemzetközi kutatásának eredményei felhívják a figyelmet arra, hogy világszerte határozott iránymutatásokra és cselekvésre van szükség, hogy megóvjuk a családokat az etikátlan marketing fogásoktól és megkaphassák a szükséges támogatást és információt a gyermekeik lehető legtermészetesebb, egészséges táplálásához.” – mondja Mészáros Antónia, az UNICEF Magyarország ügyvezetője.
Magyarországon is hatnak a reklámok a kismamákra
„Sajnos Magyarországon is csökken a szoptatott és a 6 hónapos korig kizárólag szoptatott csecsemők aránya annak ellenére, hogy egy 2018-as hazai kutatás alapján a várandósok több, mint 90%-a tervezi a hosszú távú szoptatást. A sikertelenség hátterében leginkább az áll, hogy a pozitív hozzáállás önmagában nem elég.” - mondja dr. Sztahovits Petra, a Szoptatásért Magyar Egyesület vezetője, csecsemő– és gyermekgyógyász szakorvos, laktációs szaktanácsadó.
A Kódexsértések monitorizálása és szankcionálása, a promóció minden formájának tiltása az egészségügyi intézményekben, a szoptatást helyettesítő termékek marketingjének szabályozása, valamint az anyatej-helyettesítő termékek csomagolásán a vásárlók pontos tájékoztatása együttes szigorításra szorul hazánkban, ezzel is védve a szoptató édesanyákat. Felmérések alapján a tápszeres táplálás megkezdésének és a szoptatás idő előtti abbahagyásának leggyakoribb oka a (vélt és ritkábban valós) elégtelen tejtermelés.
A Szoptatásért Magyar Egyesület adatai szerint itthon ma körülbelül 4 milliárd Ft-ot fizet ki az állam a receptre felírt tápszerek támogatására, mindeközben a receptre felírt anyatej támogatására mindössze évi 200 millió forint kerül elkülönítésre.
Ha a segítséget kérő édesanyákat a kezükbe adott tápszer recept helyett (vagy legalább mellett) szoptatástámogatásban magasan képzett szakemberhez, laktációs szaktanácsadóhoz irányítanák (mint ahogy egyre több házi gyermekorvos, védőnő teszi), a legtöbb esetben fel lehetne térképezni az okot és időt szánva az anya-baba párosra, segíthetnénk az édesanyáknak szoptatással kapcsolatos céljaik elérésében. A várandós nőknek és a kismamáknak szükségük van a hatékony támogatásra és hiteles, szakmailag megalapozott információkat kell hozzájuk eljuttatni ahhoz, hogy kellő önbizalommal és tudással rendelkezzenek, amelyek növelik a szoptatás sikerét. Ezáltal felvértezhetjük őket a sokszor bizonytalanságukra alapozó agresszív tápszer marketinggel szemben is.
– tette hozzá dr. Sztahovits Petra, a Szoptatásért Magyar Egyesület vezetője, csecsemő– és gyermekgyógyász szakorvos, laktációs szaktanácsadó.
A nemzetközi jelentés felhívja a figyelmet arra a riasztó gyakorlatra is, hogy a tápszergyártók minden országban nagy számú egészségügyi dolgozót keresnek meg reklámajándékok, ingyenes minták, fizetett találkozók, rendezvények, konferenciák, sőt, jutalékok révén, azzal a céllal, hogy azok javasolják a kismamáknak a gyártók termékeit és ezzel közvetlenül befolyásolják a szülők döntését. A megkérdezett nők több mint egyharmada számolt be arról, hogy ajánlott már nekik egészségügyi dolgozó egy bizonyos márkájú tápszert.
Olvasson tovább! Babát szeretne? Ezekből az ételekből egyen sokat
A UNICEFF és a WHO együtt kép fel
Ezen kihívások megoldása érdekében a WHO, az UNICEF és a partnereik felszólítják a kormányokat, az egészségügyi dolgozókat és a tápszergyártókat, hogy vessenek véget a lobbi gyakorlatuknak és tartsák be a Kódex előírásait, amelybe beletartozik:
- törvények megalkotása, nyomon követése és betartatása a tápszerek népszerűsítésének megakadályozása érdekében, összhangban a Nemzetközi Kódex-szel, beleértve a tápszerek egészségügyi előnyeire vonatkozó állítások feltüntetésének tilalmát.
- erőforrások biztosítása a szoptatást támogató törekvésekhez és programokhoz, ideértve a nemzetközi gyakorlattal összhangban álló, megfelelően fizetett szülői szabadságot, valamint szoptatás-támogató szolgáltatások biztosítását
- az iparág felszólítása, hogy globálisan és nyilvánosan kötelezze el magát a Kódex, és az Egészségügyi Világszervezet közgyűlési határozatainak betartása mellett.
- megtiltani az egészségügyi dolgozóknak, hogy szponzorációt fogadjanak el olyan cégektől, amelyek csecsemőknek és kisgyermekeknek szánt élelmiszereket forgalmaznak.
Az UNICEF és a WHO nemzetközi kutatása ITT érhető el.