Könnyebb lesz megbízható magánrendelőt találni
Évi 300 milliárd forintot költenek el a magyarok a magánegészségügyben, egyharmadát, legalább 100 milliárd forintot a szektor szürke zónájában.A privát szolgáltatók egyesülete betegközpontú honlapot és tájékoztató kampányt indít a minősített magánegészségügyi intézmények népszerűsítésére.
Primus szerint új finanszírozási modellt kell kialakítani, amely az egymást kiegészítő közösségi- és magánfinanszírozásra épül . A www.primusminoseg.hu oldalon a minősített szolgáltatók szakrendelés szerint kereshetők, ahol a vezető hazai privát egészségügyi szolgáltatók többsége már megtalálható, ugyanis tagjai a betegek jogainak markáns érvényesítését zászlóra tűző egyesületnek.
Gyűjtőoldal a megbízható magánegészségügyért
A szakmai védjegy bevezetése után újabb jelentős lépést tesz – a Minőség honlap elindulásával – a hazai privát szolgáltatók szakmai egyesülete az átláthatóbb magánegészségügy megteremtése felé – jelentette be sajtótájékoztatóján a Primus Egyesület elnöke. A weboldalon azok az intézmények és szakrendelések kereshetők, amelyek teljesítik a szakma alapvető kritériumait, ezzel segítve a páciensek tájékozódását. A Primus 2020-ra átfogó javaslatokat fogalmazott meg a privát és közfinanszírozott szektor hatékonyabb együttműködése érdekében is, melyek révén részben orvosolni lehetne a hazai egészségügyi ellátás gondjait.
A bőség zavarával küzdenek azok a gyógyulni vágyók, akik a sokszínű és gyorsan változó hazai magánegészségügyben szeretnének orvoslást találni kisebb-nagyobb problémáikra. Az elmúlt években a páciensek és a szolgáltatók körében is egyre markánsabban jelent meg az igény, hogy a betegek könnyebben eligazodjanak a privát szolgáltatók között, és bizalommal tudjanak azokhoz fordulni, akik magas színvonalú, betegközpontú, garanciák ellátást nyújtanak.
A legnagyobb hazai privát szolgáltatókat tömörítő érdekvédelmi szervezet, a Primus Egyesület ezt az igényt felismerve honlapot indít, hogy a jövőbeni páciensek pár perc alatt, biztonsággal választhassanak olyan magánegészségügyi intézményt, amelyben garantáltan színvonalas ellátás várja őket. A www.primusminoseg.hu oldal hiánypótló szolgáltatást kínál, hiszen ma többnyire hirdetések és a baráti körből származó információk alapján választanak szolgáltatót a betegek. A Primus által gondozott honlapon azonban minden érdeklődő objektív kritériumrendszer alapján auditált és minősített szolgáltatók és szolgáltatások közül válaszhat.
„Jelenleg is léteznek olyan gyűjtőoldalak, amelyek orvosokat, rendelőket és kezeléseket ajánlanak, de ezek minőségével kapcsolatban nem nyújtanak garanciákat. – fogalmazott Leitner György, a Primus Egyesület elnöke. A Primus Minőség honlapon csak olyan szolgáltatókat találnak a páciensek, amelyek egy szigorú független minősítési rendszernek és próbavásárlásnak megfelelve megszerezték a Minősített Magánegészségügyi Szolgáltató Védjegyet. Ezzel újabb jelentős lépést teszünk az átláthatóbb, letisztultabb, megbízhatóbb magánegészségügy felé.”
A Primus Egyesület két évvel ezelőtt hozta létre a páciensek tájékozódását segítő „Minősített Magánegészségügyi Szolgáltató” védjegyet, amelyet szigorú szakmai minősítési eljárás végén szerezhetnek meg a szolgáltatók. A védjegy elnyerésének és használatának feltétele a független auditorok által végzett komplex audit teljesítése és az előre nem bejelentett próbavásárlások pozitív eredménye. A védjegyezési folyamaton elsőként a Primus Egyesület alapító tagjai mennek keresztül, ezután a védjegy megszerzése minden hazai privát szolgáltató számára lehetővé válik.
Leitner György kiemelte: „Már kilenc magánegészségügyi szolgáltató teljesítette a komplex auditon és próbavásárláson alapuló minősítési folyamatot, és vált jogosulttá a védjegy használatára. Ezen intézmények rendelései, szolgáltatásai lesznek kereshetők a honlapon. A védjegy súlyát nem csupán az garantálja, hogy független auditorok végzik az értékelést, hanem az is, hogy nem engedi elkényelmesedni az intézményeket, a minősítés ugyanis csupán két évre szól, ezt követően újabb auditeljárás keretében kell megújítani.”
Az auditálást négy, nemzetközi tapasztalattal is bíró tanúsító cég végzi: a DNV Business Assurance Magyarország Kft., az SGS Hungária Kft., a DEKRA Certification Kft. és az ÉMI-TÜV SÜD Kft. A Primus Egyesület tagjainak auditálása után a privát szolgáltatók méretüktől függetlenül kérhetik a tanúsítási eljárást, az auditot nem kötötték sem árbevételhez, sem egyéb gazdálkodási kritériumhoz.
Nem szerezheti meg a védjegyet az a vállalkozás, ahol a próbavásárláskor elmulasztanak számlát adni, vagy hálapénzt fogadnak el. További kizáró ok a szükséges engedélyek hiánya, a feketén foglalkoztatott munkaerő, illetve az is, ha a szolgáltatónak nincsen felelősségbiztosítása. A folyamatot felvállaló egészségügyi szolgáltatók minden olyan részlegén, telephelyén próbavásárlást végeznek, ahol éves átlagban naponta legalább 10 beteget látnak el.
„A most induló Minőség honlapon a minősített szolgáltatók szakrendelés szerint kereshetők, a találati oldal a szolgáltató honlapjára, az adott szakrendelés oldalára irányítja a felhasználókat, akik térképen is kiválaszthatják a hozzájuk legközelebb eső intézményt – tette hozzá Leitner György. A honlap azzal is segíti a tájékozódást, hogy a keresés mellett röviden, pontokba szedve ismerteti a minősítés szempontjait. A célunk az, hogy a www.primusminoseg.hu honlap idővel olyan ismert és megbízható forrás legyen, amit szinte automatikusan keresnek fel a privát orvosi ellátást igénylők.”
Az érdekvédelmi egyesület ennek érdekében online tájékoztató kampányt indít és rendszeresen friss információkat oszt meg a minősítésről és a minősített intézményekről a Primus Minőség Facebook-oldalon.
A 300 milliárdos kérdés
A magánegészségügyi szektor legnagyobb, meghatározó szereplői 2017-ben alapították meg szakmai, érdekvédelmi ernyőszervezetüket. A Primus Egyesület az átlátható piaci viszonyok megteremtését, az ellátási színvonal emelését és a magánegészségügyi szektor kifehérítését jelölte meg legfontosabb céljául.
„A hazai magánegészségügyi piac évek óta töretlenül növekszik, miközben a háztartások is egyre többet költenek egészségügyi kiadásokra, éves szinten az összeg eléri az 1000 milliárd forintot. Folytatódni látszik az elmúlt időszakot jellemző évi 4-5%-os bővülési trend is – mutatott rá a Primus elnöke. Felmérésünk szerint a magánszolgáltatók ebből évente 300 milliárd forintos forgalmat generálnak, ennek azonban egyharmada, azaz 100 milliárd forint szürke forgalomnak tekinthető.”
A Primus-tagok egyetértenek abban, hogy a szolgáltatók és az állami költségvetés mellett elsősorban a betegek érdekét szolgálja, ha támogatást és figyelmet kapnak azok a szolgáltatók, amelyek transzparensen, jogkövetően és a betegjogokat szem előtt tartva működnek.
A szakmai egyesület álláspontja szerint az állami- és a magánegészségügyi ellátás együttműködésének világos szabályozása jelentősen enyhítene a jelenlegi nehézségeken. Ennek érdekében a rendszert a maga komplexitásában, egységes egészként kell kezelni: a privát és az állami ellátás mesterséges szétválasztása, szembeállítása félrevezető. Többek között azért is, mert Magyarországon nincs két rendszerre elegendő egészségügyi szakember, a munkaerőhiány problémáján azonban a két rendszer hatékony együttműködése lényegesen javíthat.
A jogkövető módon és hatékonyan működő, minőségi munkára törekvő privát intézmények – például a képalkotó diagnosztikai, labordiagnosztikai szolgáltatók – évtizedek óta a magyar egészségügyi közellátás szerves részei. E rendszer esetleges megbolygatása nemcsak a közpénzt pazarló intézkedésnek tűnik, hanem a betegellátást is veszélyeztetheti.
Primus 2020
A privát és közfinanszírozott szektor hatékonyabb, átláthatóbb működése érdekében a Primus szerint a magánszolgáltatói szürkezónát ki kell fehéríteni, például az online pénztárgépek bevezetése révén, a paraszolvencia jelenlétét progresszíven csökkenteni kell és a két szektor között tisztázni szükséges a felelősségi viszonyokat.
Középtávú célként a tagság ugyancsak rendkívül fontosnak találja az egészségügy új finanszírozási modelljének kialakítását, amely az egymást kiegészítő közösségi- és magánfinanszírozásra épül. A tapasztalatok szerint ugyanis világszerte ezek a vegyes rendszerek működnek a leghatékonyabban: egyszerre képesek biztosítani a várólisták csökkentését és a garantáltan magas színvonalú ellátást.
Az állami finanszírozás alacsony szintje megkívánja a többszintű, kettős biztosítási modell kialakítását, amely co-payment biztosítási formával egészül ki a privát szolgáltatók által nyújtott extra szolgáltatások esetében. Mindez hozzájárul az ellátórendszer alulfinanszírozottságának csökkentéséhez, a közfinanszírozott kapacitások optimalizálásához, ezáltal az orvoshiány csökkentéséhez, a külföldön dolgozó orvosok számára a hazai életútmodell kialakításához.
A vezető hazai szolgáltatók az egészségügy finanszírozásában a fentiek mellett elengedhetetlennek tartják a vállalatok érdekeltségének megteremtését is.
„Az elmúlt években az adóelőny biztosításával a vállalatok fontos szereplővé váltak az egészségügyi programok finanszírozásában, hiszen pluszforrást teremtettek a szektorban. Kifejezetten progresszív elemnek számított, hogy a vállalati finanszírozásban megvalósult programok jó része prevenciós szemléletű volt. A 2018-ban bevezetett cafeteria változások azonban sajnos rossz lépésnek bizonyultak, hiszen megszüntették ezt a kedvező adózási formát, és egyúttal a proaktív munkáltatói szerepvállalást a finanszírozásban.” – hívta fel a figyelmet a Primus Egyesület elnöke.
Ezért a Primus Egyesület azt javasolja, hogy a gazdálkodó szervezetek által a munkavállalóik számára vásárolt egészségügyi szolgáltatások költségként elszámolhatóak legyenek. Az így keletkező csekély adóbevétel-kiesést kompenzálja a kedvező társadalmi és versenyképességi hatás, valamint az egészségügy fehéredéséből származó gazdasági előny.
A Primus Egyesület a közelmúltban egyeztetést kezdeményezett javaslatairól az egészségügyi kormányzat vezetőivel.