Így teljesített eddig az új ügyeleti rendszer a fővárosban
Az új ügyeleti rendszer bevezetését rengeteg vita előzte meg. Ilyen tanulságokkal szolgálnak ez első napok.
2023-ban az egész országban megújult az ügyeleti rendszer Budapest kivételével. Ahol már az új rendszer működik, a betegek az 1830-as szám hívásával egységes, betegközpontú ellátást érnek el. Októberben immáron a Budapesten is működésbe lépett az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) által biztosított új alapellátási ügyeleti rendszer.
Az átalakítás eredményeképpen településtől, lakóhelytől függetlenül ugyanazt az ellátást kapják a betegek. A legfontosabb változás, hogy lényegesen egyszerűbb lett a segítségkérés. Gond esetén az 1830-as egységes hívószámot kell hívni, ahol a mentőszolgálat munkatársa javaslatot tesz a megoldásra, vagy a hívót továbbirányítja a megfelelő helyre.
A MOK szerint a rendszer csak tovább terheli az egészségügyet, és ezt a véleményt osztja a Mentődolgozók Szövetsége is. Az Országos Mentőszolgálat szerint azonban jól működik a rendszer.
Az OMSZ közleménye szerint a főváros 18 ügyeleti telephelyén orvosok, mentőtisztek és diplomás APN szakemberek látják el a betegeket. Az ügyeletben ellátott betegek mindössze 14 százalékát (37 fő) kellett további ellátásra kórházba irányítani.
- Az első három napon 259 beteget láttak el, köztük 59 gyermeket és 18 éven aluli fiatalt.
- A hívások közül 36 esetben a telefonos tanácsadás is elegendőnek bizonyult.
- 150 beteget valamely ügyeleti telephelyen láttak el.
- 73 beteghez pedig mobil ügyeleti egységet küldtek, így ők az otthonukban kaphatták meg a szükséges ügyeleti ellátást.
Az átlagos betegforgalom egyik budapesti ellátóhelyen sem érte el az óránkénti 1 beteget. Tehát hatórás (háziorvosi), illetve tízórás (éjszakai) ügyeleti időszakonként átlagosan mindössze 2-3 beteget kellett ellátni.
Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) szóvivője az hangsúlyozta, hogy még nem akar levonni messzemenő következtetéseket, mivel még a betegeknek meg kell szokniuk az új, 1830-as hívószámot, az eddig elmúlt napok alapján azonban úgy látja, nem tudták pontosan felmérni az igényeket Budapesten. Mint mondta, amikor a budapesti ellátórendszert tervezték, akkor hiteles adatokra a korábbi időszakból nem támaszkodhattak, hiszen eddig magánszolgáltatók különféle módon, struktúrában végezték ezt az ellátást, önkormányzati finanszírozással, alvállalkozók bevonásával.
Mikor kell az ügyelethez fordulni?
Ügyeleti időben jelentkező súlyos panasz, tünet esetén hívja a 1830-as telefonszámot! Ha sürgős segítségre van szükséges, hívja a 112-es számot és kérjen mentőt!
Az alábbi esetekben mindenképp keresse fel az ügyelet:
- nagyon magas láz, amely vény nélkül kapható gyógyszerre nem szűnik;
- hirtelen kialakuló fájdalom, görcs, amely vény nélkül kapható gyógyszerre nem szűnik;
- bizonytalan hasi, mellkasi panasz;
- krónikus betegségek akut panasszal.
Kövesse az Egészségkalauz cikkeit a Google Hírek-ben, a Facebook-on, az Instagramon vagy a Twitter-en, Tiktok-on is!
Felkészül a főváros - októbertől Budapesten is életbe lép az új ügyeleti rendszer