Mesterséges intelligencia az oktatásban: két lényeges dolgot veszítünk el
Két szemeszteren keresztül a Corvinus Egyetem matematikai kurzusain a diákok szabadon használhatták a ChatGPT-szerű mesterséges intelligenciát feladataik és vizsgáik során.
Az eredmény azonban váratlanul negatív hatásokkal járt: a hallgatók motivációja és tudásszintje csökkent, míg a társadalmi egyenlőtlenségek élesebbé váltak. A mesterséges intelligencia (MI) gyors fejlődése átalakíthatja az oktatást, de ennek számos negatív következménye is lehet. Ezt a Corvinus Egyetem tanárai, Benedek Márton és Sziklai R. Balázs tapasztalták, akik matematikai kurzusaikon két féléven keresztül szabad kezet adtak a hallgatóknak az olyan eszközök használatára, mint a ChatGPT. A két oktató eredetileg a hallgatók motivációjának növekedését remélte az MI alkalmazásától, de ennek épp az ellenkezője történt.
A jók nem nyernek
"A rosszabb tanulók örültek a könnyebb megoldási útnak, a jó tanulók pedig rájöttek, hogy kevesebb energiabefektetéssel is elérhetik ugyanazt az eredményt, ezért nem is fáradoztak tovább a hagyományos tanulási módszerekkel" – mondja Benedek Márton, és hozzáteszi, hogy a feladatok mesterséges intelligenciával való megoldása során pont az alkotás, hibázás és a megértés fontos fázisai vesztek ki a tanulási folyamatból.
A 2023 tavaszán indított első MI-t beengedő kurzus során a ChatGPT még újdonság volt és csak néhány hallgató használta. Az egy évvel később tartott kurzusra azonban már szinte minden hallgató alkalmazta az MI-alapú platformokat. Egy év alatt olyan mértékben elterjedt az MI használata és finomodtak ezek az eszközök, hogy a hallgatók többsége vakon bízott bennük, és nem próbálta megérteni a feladatok megoldásának folyamatát.
"A mesterséges intelligencia kiváltotta a problémákra megoldást kereső folyamatot, pedig a tudáselsajátítás során a folyamat megértése sokkal fontosabb lett volna, mint maga a megoldás" – magyarázza Sziklai R. Balázs. Megjegyezte, hogy azon hallgatók nagy részének, akik tökéletes vizsgát adtak le az MI használatával, a pontszámaik kézhez kapásáig elképzelésük sem volt, hogy hogyan teljesítettek 0% és 100% között.
Tehetős hallgatók előnyben
A hallgatók tudásszintjének és motivációjuknak csökkenése mellett az MI intenzív használata társadalmi egyenlőtlenségeket is felerősíthet. A tehetősebb hallgatók, akik hozzáférnek a ChatGPT fejlettebb, előfizetéses verzióihoz, sokkal jobb beadandókat készíthetnek, mint az ingyenes verziókat használó társaik.
Benedek Márton és Sziklai R. Balázs a negatív tapasztalataik ellenére sem a teljes tiltásban látják a megoldást, ám mindenképpen szükségesnek tartják a MI-alapú eszközök ésszerű korlátozását az oktatásban.
"Az ideális cél szerintünk az lenne, ha a hallgatók úgy tudnák használni ezeket az eszközöket, hogy közben tisztában vannak vele, mi alapján hoz ki egy-egy megoldást a ChatGPT, illetve érzékeljék és korrigálni tudják, ha hibázik egy feladat megoldásánál a mesterséges intelligencia. Azt tapasztaltuk, hogy ha egy hallgató csak rányomott a START gombra és teljesen rábízta magát a ChatGPT-re, akkor nem tudta jól felmérni a probléma súlyát, és végül már abban sem volt biztos, hogy a ChatGPT helyes megoldást adott-e ki" – összegezte tapasztalataikat Sziklai R. Balázs, a Corvinus Egyetem tanára.
Kövesse az Egészségkalauz cikkeit a Google Hírek-ben, a Facebook-on, az Instagramon vagy a Twitter-en, Tiktok-on is!
A felnőtt agy rugalmasabb, mint gondolnánk! Hasznos tippek agyunk edzésére