Eljárást indított a GVH a Magyar Energiaital Szövetséggel szemben
Vélhetően megtévesztették a fogyasztókat az energiaitalokat népszerűsítő kommunikációjukkal.
Versenyfelügyeleti eljárást indított a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Magyar Energiaital Szövetséggel (MESZ) szemben, mert az vélhetően megtévesztette a fogyasztókat az energiaitalokat népszerűsítő kommunikációjával - közölte a GVH kedden az MTI-vel.
A GVH észlelte, hogy a Magyar Energiaital Szövetség 2023 októberétől az energiaitalok felelősségteljes fogyasztását népszerűsítő kampányaiban (egyebek mellett a MESZ hivatalos weboldalán és országos televíziós műsorokban) valószínűsíthetően megalapozatlan állításokat tett közzé.
Ugyanis a MESZ energiaitalok egészségre gyakorolt hatásaira vonatkozó állításai közül példaként említették: egy doboz energiaitalban annyi B-vitamin van, mint 3,6 kilogramm sárgarépában, 1,7 kilogramm brokkoliban, vagy 2 kilogramm spenótban, valamint, hogy "Azt tudtad, hogy egészséges az energiaital?, A koffein (…) jót tesz a bőrnek, a hajnak, még akár a fogyásban is segíthet vagy a súlyod megtartásában. Te mikor ittál utoljára energiaitalt?, Napi ötöt simán megihatsz."
Ezen felül a MESZ valószínűsíthetően valótlanul állította, hogy "a koffein erőteljesen serkenti az agyat, ezért az energiaital fogyasztása nagymértékben csökkentheti az Alzheimer-kór kialakulásának kockázatát."
A GVH gyanúja szerint a MESZ ezekkel az állításokkal megtévesztette a fogyasztókat.
Bizonyítékokra van szükség
A versenyhatóság az eljárásban azt vizsgálja, hogy a szövetség rendelkezik-e a kampány állításait alátámasztó, tényszerű bizonyítékkal, ezáltal a GVH nem az energiaitalok élettani-, illetve egészségre gyakorolt hatását értékeli, hanem a reklámok megalapozottságát - hangsúlyozta közleményében a hivatal.
A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a MESZ a jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárás lefolytatására három hónap áll rendelkezésre, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.
A GVH nagy figyelmet fordít azon vállalkozások, szakmai szervezetek, illetve termékek vizsgálatára, amelyeknél a kereskedelmi kommunikáció időseket, betegeket, vagy például kisgyermekes szülőket, családokat céloz, illetve befolyásolhat.
Valós, igazolható állítások
Az ügyindítással összefüggésben a GVH felhívja a vállalkozások és szakmai szervezetek figyelmét, hogy kereskedelmi kommunikációjukban minden esetben valós, és igazolható állításokat tegyenek közzé - olvasható a hivatal közleményében.
Összegezve
- A GVH versenyfelügyeleti eljárást indított a MESZ-szel szemben.
- Az energiaitalokat népszerűsítő kampányokban valószínűleg megalapozatlan állításokat tettek közzé.
- A GVH azt vizsgálja, hogy rendelkeznek-e a kampány állításait alátámasztó, tényszerű bizonyítékokkal.
- Az eljárás a tények tisztázására és a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul.
- A GVH felhívja a vállalkozások figyelmét, hogy kereskedelmi kommunikációjukban valós és igazolható állításokat tegyenek közzé.
Kövesse az Egészségkalauz cikkeit a Google Hírek-ben, a Facebook-on, az Instagramon vagy a Twitter-en, Tiktok-on is!
Hány doboz energiaitalt iszik egy héten? Az orvos elmondja, hogyan hat a szívére!