Ezeket látta már?

Veszélyforrások: túlsúlyos utasok- és a repülésbiztonság?

2012.05.16. Módosítva: 2015.11.04.

A túlsúlyos utasok veszélyeztetik a repülésbiztonságot - Eredetileg másképp képzelték? Több mint hat évtizeddel ezelőtt, amikor a repülőgépülések és biztonsági övek erősségét előíró amerikai szabványt meghatározták, a kormányzati rendeletek azt írták elő, hogy az üléseket 77 kilogramm súlyú emberekre kell tervezni. Jelenleg azonban az amerikai férfiak átlagosan csaknem 88, a nők pedig 75 kilósak. Mérnökök és tudósok nem véletlenül vetették fel a kérdést, vajon elég erősek-e a régi szabvány előírásai alapján kipróbált repülőgépfotelek.

"Ha egy nehezebb ember teljesen kitölt egy ülést, akkor az nagy valószínűséggel nem úgy fog viselkedni ütközés esetén, ahogy azt tervezői eredetileg elképzelték" - mondta Robert S. Salzar, a Virginiai Egyetem alkalmazott biomechanikai központjának vezető tudósa. - Az ülésbe beépített energiaelnyelő rendszer valószínűleg túl lesz terhelve, és az ülés használója nem kapja meg az optimális védelmet."

repulogep-d00000CD0b37876419cfe

Az sem biztos, hogy csak az érintett utas sérül meg. Ha az ülés összerogy vagy a biztonsági öv felmondja a szolgálatot, akkor "az utas fékezetlen mozgása miatt" a közelben ülők is veszélybe kerülhetnek.

Egy generációval ezelőtti repülőgép-tervezés hagyatéka

Ozava Josihiro japán mérnök, akinek a vállalata, a Jasti húsz éve gyárt járműkísérleteknél használatos próbababákat, hasonló gondokra hívta fel a figyelmet. Elmondása szerint aggasztja, hogy nincs olyan adat, amely bizonyítaná, hogy "az ülések és a biztonsági övek elég biztonságot adnak" a nagyobb termetű utasoknak is.

"Ha nem végzünk kísérleteket nehezebb próbababákkal, akkor nem fogjuk tudni, hogy elég biztonságosak-e ezek az eszközök" - magyarázta a The New York Timesnak tolmács segítségével, és azt is hozzátette, hogy "nincs olyan szabály, amely előírná a nehezebb próbababákkal végzett vizsgálatokat".

Két amerikai repülőgépülés-gyártó cég vezetői nem kívántak nyilatkozni a témában. Dede Potter, az egyik vállalat, a B/E Aerospace szóvivője mindössze annyit mondott, hogy "betartunk minden iparági előírást".

2005-ben az amerikai szövetségi légügyi hatóság módosította az átlagos utassúlyt, amellyel minden járatnál az összsúly és a súlyeloszlás meghatározásánál alkalmazni kell. A férfiak átlagos súlyát 90,7, a nőkét 81,2 kilóra emelték. (Ezeket az értékeket a nyári számításoknál kell alkalmazni. A téli számok magasabbak, mert olyankor az utasok vastagabb, nehezebb ruhát viselnek.)

"Az ülések mérete nem az utasok súlyához igazodik, hanem az egy generációval ezelőtti repülőgép-tervezés hagyatéka - állította Vern Alg, aki korábban vezető állásokat töltött be a légiközlekedésben, jelenleg pedig konzultáns. - A korlátot a repülőgép szélessége jelenti. Ha például a keskeny testű Boeingban hat ülést akarnak elhelyezni egy sorban, akkor azok nem lehetnek szélesebbek 43,4 centinél."

Túlsúlyos utas esetében nem csupán az ülések ereje és mérete hat a biztonságra. A biztonsági öv használata ugyancsak problémát okozhat az ilyen embereknek. Az amerikai repülési ügynökség azt javasolja az utasoknak, hogy az út teljes hosszában tartsák bekapcsolva biztonsági övüket, bár ez csak a fel- és leszállás alatt kötelező.

Ha valaki súlyos, arra nagyobb erő hat

Dietrich V. Jehle, a Buffalóban működő New York-i Állami Egyetem sürgősségi orvoslás professzora, aki több mint 300 ezer súlyos gépkocsibalesetet vizsgált, kifejtette, hogy a túlsúlyos vezetők ütközéskor nagyobb eséllyel halnak meg, mint soványabb társaik, és az utóbbiakkal összevetve náluk 67 százalékkal kisebb a valószínűsége annak, hogy biztonsági övet viselnek.

A professzor közlése szerint a kövér légi utasok is kisebb valószínűséggel kapcsolják be a biztonsági övüket. Azok pedig, akik biztonsági öv nélkül utaznak, ki vannak téve a sérülésnek, és másoknak is sérülést okozhatnak. "Az erő a tömegtől és a gyorsulástól függ, és ha valaki súlyos és nem használ biztonsági övet, arra nagyobb erő hat" - húzta alá.

Úgy véli, hogy mind a repülőgép-, mind a gépkocsigyártóknak törődniük kellene azzal, hogy megvédjék a túlsúlyos embereket. "Mivel a lakosság egyharmada kövér, tennünk kell valamit azért, hogy a törésteszteket kövér próbababákkal végezzék" - hívta fel a figyelmet.

Ozava Josihiro a veszélyeket kiegészítette azzal, hogy a repülőgépek turistaosztályán az utasok egymáshoz való közelsége megnöveli a valószínűségét annak, hogy a nehezebb utasok a mellettük ülőkkel összeütközve kárt tesznek az utóbbiakban.

Robert S. Salzarnak meggyőződése, hogy a biztonsági öveket is tesztelni kellene, hogy kiderüljön, nehezebb testeket is vissza tudnak tartani.

Hasznos, ha foglalkoznak a súlygyarapodással

Az Amerikai Országos Közlekedésbiztonsági Tanács tavaly azt javasolta, hogy a légügyi hatóság kezdjen adatokat gyűjteni a magángépen utazók méretéről és súlyáról, megállapítandó, vajon a tesztek pontosan jelezték-e a biztonsági övek hatékonyságát a 150 centiméteres és 50 kilós nőtől a 180 centis és száz kilós férfiig.

A tanács fellépésére azután került sor, hogy egy magángép pilótájának nagy hasa megakadályozta a biztonsági övébe épített légzsák felfújódását. A testület a kereskedelmi társaságok repülőgépeivel nem foglalkozott, mert nem fordult még elő olyan baleset, amelynek vizsgálata során arra a megállapításra jutottak volna, hogy valamelyik utas a súlya miatt vált áldozattá. Nora Marshall, a tanács főtanácsadója szerint ennek megvan ugyan az elvi jelentősége, de a balesetek vizsgálatával foglalkozó szakemberek az életben még nem találkoztak vele.

Brandon M. Machata, a Társaság a Légi Utasok Jogaiért ügyvezető igazgatója, az Országos Szövetség a Kövérek Elfogadásáért tanácsadó testületének tagja hangsúlyozta, hogy mindenkinek hasznos, ha a légitársaságok foglalkoznak az utasok súlyának gyarapodásával.

Eredetileg másképp képzelték

Miközben az utasokat elsősorban a kényelem érdekli, a közlekedésbiztonsági tanács egyik 2001-es tanulmánya megállapította, hogy a biztonsági szempontoknak a repülőgépek tervezésekor történő fokozottabb érvényesítése kedvező eredménnyel járt. Az előző 17 évben történt 568 baleset során az utasok 95 százaléka életben maradt.

"Az általunk vizsgált balesetek többsége túlélhetőnek bizonyult - mondta Nora Marshall. - Elterjedt az a helytelen nézet, hogy lényegtelenek azok a dolgok, amelyeket az ember a védelme érdekében tesz, mivel a tragédia elkerülhetetlen. Ez nem igaz."

Forrás: MTI
Google Hírek ikon
Adja hozzá a Híreket a Google hírfolyamához