Ezeket látta már?

Udvariasság - és félreértések

2011.10.25. Módosítva: 2015.11.04.

Mit tegyünk, ha egy barátunk furcsa hajviselettel jön ki a fodrásztól? A kíméletlen őszinteség helyett a legtöbben olyan udvarias frázisokkal térnek ki a válaszadás alól, mint például "Igazán egyedi!" vagy "Nagyon illik hozzád"...

Az ilyen helyzetekben alkalmazott udvariasság segít a társas kapcsolataink fenntartásában, ám a Current Directions in Psychological Science című lap októberi számában megjelent tanulmány szerint fontos helyzetekben akár drámai következményei is lehetnek.

alzheimer-idos-ember-d000002CC709a4569e303

A szerzők – a CNRS és a Toluouse-i Egyetem munkatársai, Jean-François Bonnefon és Wim de Neys, valamint a Queens Egyetemen dolgozó Aidan Feeney – azt a fajta udvariasságot vizsgálták, amikor vagy azért vagyunk udvariasak, mert valamilyen zavarba ejtő információt szeretnénk eltitkolni a másik elől, vagy azért, mert nem szeretnénk egy hibájára vagy rossz döntésére felhívni a figyelmét. Minél érzékenyebb témáról van szó, annál nagyobb eséllyel alkalmazzuk valamelyik stratégiát.

Az udvariasság azonban időnként problémássá is válhat, olykor ugyanis mindennél fontosabb, hogy a másik tisztán lásson. Ez főleg az olyan kényes helyzetekre igaz, amelyekben a legtöbben hajlamosak tapintatoskodni. Ilyenkor a kognitív folyamataink is nehezebben dolgozzák fel az információt. "A tudat, hogy a másik csak udvariaskodik, valójában csak még nagyobb bizonytalanságban tart bennünket" – írták.

Ez a zavartság és bizonytalanság főleg akkor kritikus, ha a biztonságunk vagy az egészségünk forog kockán: például ha a pilóta vészhelyzetben próbálja irányítani a gépet, vagy az orvos a betegre bízza, milyen kezelést igényel. A vállalati kultúrában is okozhat nehézségeket, ugyanis senki sem szeretne összetűzésbe keveredni a főnökével vagy a kollégáival, így gyakran a nyilvánvaló hibákra sem hívják fel a figyelmet.

Hogyan kerüljük hát ki az udvariasság okozta zavart? Ösztönözhetjük társainkat arra, hogy kényes helyzetekben legyenek őszinték. Néhány vállalat, például egyes légitársaságok, erre külön tréningeket is szerveznek, ezek hatásfoka azonban kérdéses.

Másik lehetőség, hogy tegyük az udvarias megjegyzéseinket könnyen érthetővé, például a hanghordozásunk által. "Így a pilóták és egyéb szakemberek is érezhetik, mikor közeleg igazi veszély" – vélekedett Bonnefon. Azt ugyanakkor a szerzők is igyekeztek leszögezni, hogy kutatásukkal senkit sem udvariatlanságra szeretnének ösztönözni.

Forrás: Medipress
Google Hírek ikon
Adja hozzá a Híreket a Google hírfolyamához