Mesefigurákkal az egészségtelen étkezésért?
Mesefigurákkal adják el az egészségtelen ételeket a gyerekeknek. Népszerű mesehősökkel befolyásolják a legkisebbek ízlését a gyorséttermek és az élelmiszeripari cégek, és nem éppen jó irányba, állítja egy új amerikai tanulmány.
Az élelmiszereket olyan népszerű mesehősökkel reklámozva, mint például Scooby Doo, az óvodáskorúakat arra ösztönzik, hogy a magas kalóriatartalmú, egészségtelen ételeket válasszák a tápláló, egészséges ételek helyett.
Ha a gyerek elé tesznek két müzli szeletet, amik csak abban különböznek, hogy az egyik csomagolásán egy mesehős mosolyog, a gyerek azt fogja választani, amelyiken kedvencét látja, mert azt gondolja, hogy az finomabb. – magyarázza a tanulmány szerzője, Christina Roberto, orvostanhallgató, aki a Yale Egyetem Rudd Center for Food Policy and Obesity nevű kutatóközpontjának munkatársa.
A kutatás során 40, 4 és 6 év közötti óvodást teszteltek, akik new-haveni gyermekotthonok lakói (itt található az egyetem kutatóközpontja). A kutatók háromféle élelmiszert tettek a gyerekek elé: alacsony tápértékű – alacsony energiatartalmú graham kekszet, alacsony tápértékű – magas energiatartalmú gyümölcsös gumicukrot, és magas tápértékű – magas energiatartalmú bébirépát. Csomagolásuk ugyanolyan színű és formájú volt, de mindegyikből volt egy márka nélküli és egy márkázott darab. A márkázott változatokon olyan mesefigurák pózoltak, mint Scooby Doo vagy Shrek. A gyerekek mindegyik élelmiszerféleséget megkóstolták, a mesefigurás és az anélküli változatot is, és minden esetben azt találták finomabbnak, amelyik csomagolásán kedvenc mesehősük szerepelt. Azonban a bébirépa, azaz a legegészségesebb élelmiszer esetében a kutatók azt figyelték meg, hogy a márkázásnak nem volt olyan nagy rábeszélő hatása, mint az egészségtelenebb ételeknél. A kutatók ezt azzal magyarázzák, hogy az egészséges ételeket sokkal ritkábban reklámozzák figurákkal, mint az értéktelen élelmiszereket.
Roberto és kollégái szerint ez az eredmény is azt mutatja, mennyire fontos lenne korlátozni azt, hogy mesehősökkel áruljanak egészségtelen ételeket. Az első feladat az lenne, hogy levegyük ezeket a mesefigurákat az értéktelen élelmiszerekről, a végcél pedig az, hogy az egészséges élelmiszerek csomagolásán bukkanjanak fel. – javasolja a kutatónő.
Rahil D. Briggs, a new york-i Montefiore Orvosi Központ igazgatója, és az Albert Einstein Orvosi Egyetem gyermekgyógyászati docense egyetért abban, hogy az egészségtelen ételek népszerű rajzokkal való reklámozása nagyban hozzájárul az Egyesült Államokban és a világ minden táján megfigyelhető járványos elhízáshoz. Az ilyen korú gyerekeknek nagyon jó a megismerő képességük, illetve a rövid és hosszú távú memóriájuk, viszont nem tudják fenntartással kezelni a hozzájuk érkező üzeneteket. – magyarázza. Tehát amiről mi, felnőttek tudjuk, hogy egy reklám, az számukra nem más, mint két képeskönyv közül azt kiválasztani, amin kedvenc mesehősük mosolyog. A gyerekek minden terméket képeskönyvként azonosítanak, és az a szappan vagy sósmogyoró kell nekik, amin Scooby Doo szerepel.
A docensasszony hozzátette, hogy az elhízási tendencia óriási méreteket öltött az egész kicsi gyerekek körében is. Az elhízott gyerekek aránya megduplázódott az 1970-es évek óta, és ez egyenesen arányos azzal az összeggel, amit az élelmiszeripar arra fordít, hogy a legkisebb gyerekeket célozza meg különböző marketingfogásokkal. Tehát ha egy édességhez hozzárendelnek egy aranyos mesefigurát, a szülőknek semmi esélyük ellenük. – fogalmazta meg Dr. Briggs a végső következtetést.
A tanulmány eredményeit a Pediatrics online folyóirat június 21-i számában hozták nyilvánosságra.