Ezeket látta már?

Pohárhoz nyúl, aki alkoholt lát a képernyőn

A filmeken vagy reklámokban hangsúlyosan megjelenő alkoholfogyasztás hatására a nézők maguk is a pohár után nyúlnak - erre a figyelmeztettek holland kutatók.

A szerdán publikált tanulmány szerzői arra is rámutattak, hogy az ilyen filmeknél figyelmeztetni kellene a nézőket - és a szülőket - a veszélyre a látvány és a példakövetés közötti közvetlen kapcsolat miatt.

A Radboud Egyetem kutatói 80 önként jelentkező 18-29 éves férfi diákkal végeztek kísérletet. A részvevők kétféle filmet és reklámot láttak. Azok, akik olyan filmet és reklámot néztek, amelyben szerepet játszott az alkoholfogyasztás, a látvány hatására átlagban másfél üveg sört ittak meg a film ment egy órányi ideje alatt.

Azok viszont, akiknek filmjében és reklámjában nem kapott hangsúlyt az ivás, kevesebb alkoholt fogyasztottak.

A diákok a kísérlet alatt kényelmes kanapékkal és székekkel berendezett laboratóriumban ültek, és azt mondták nekik, hogy annyi sört, bort és üdítőt ihatnak, amennyit csak akarnak.

A legtöbbet fogyasztó négy üveggel ivott, de volt, aki egy cseppet sem - írták a kutatók hozzátéve, hogy azt nem lehet megjósolni, hogy az alkohol látványa lehet-e hatással a hosszú távú viselkedésre.

Rutger Engels, az egyik szerző közleményében leszögezte, hogy "ez volt az első olyan kísérleti tanulmány, amely a képernyőn megjelenő alkohol közvetlen hatását mutatta ki a tévénézőkön".

Mint fogalmazott: "az eredmény arra is rávilágít, hogy miközben fontos lenne, hogy bizonyos csoportok alkoholfogyasztásának mérséklése, talán ésszerű volna, ha a nekik szánt programok és reklámok kevesebb alkoholfogyasztást mutatnának".

Forrás: EgészségKalauz
Google Hírek ikon
Adja hozzá a Híreket a Google hírfolyamához