Még egyszer a designer-drogokról!
A designer drogok ugyan korábban is ismertek voltak, azonban tömeges megjelenésük 2009-2010. óta figyelhető meg. Az első ilyen tömeges terjedést a mefedron mutatta.
A tulajdonságai mellett a mefedron-kereskedelemre és terjesztésre jellemző volt, hogy nagyipari körülmények között állították elő (Kína vagy India vegyipari vállalataiban) – és nem a kokain- vagy heroin-előállításra jellemző "kisipari" módszerekkel.
A terjesztők az online lehetőségeket választották (hirdetések, közösségi oldalak, youtube videók), a mefedron betiltása után ez a terjesztés vesztett ugyan jelentőségéből, de különböző "trükkös" megoldásokkal jelen van.
Az online terjesztők ugyanolyan kifinomult marketing eszközökkel élnek, mint bármely divatos termék reklámozói. Persze, a hirdetések megtévesztők, mert a kockázatokról nem esik szó. Így – ahogy a mefedron esetében Magyarországon is megfigyelhettük – olyan, jellemzően magasabb iskolai végzettségű és fiatal, 15-16 éves csoportok kezdték használni a mefedront (még a tiltás előtt), amelyek – ha tiltott lett volna -, valószínűleg nem kísérleteztek volna ezzel a szerrel. Már a tavalyi év második felében is megfigyelhető volt, hogy a designer drogok egyes típusai (pl. a marihuanában található hatóanyaghoz hasonló szintetikus termékek) elárasztották a magyar piacot. (kiemelés tőlem, a szerk.)
Veszélyük, hogy gyakran legálisak, az igazi kockázataik nem ismertek, hiszen a gyártók mindenféle vizsgálat nélkül piacra dobják ezeket, az embereket használva kísérleti egérként.
A designer drogok terjesztése az online felületeken és a szerek gyors változása új kihívások elé állítják a drogprevenciót is: azonnal kell reagálni, megfelelő szaktudományos kutatások híján, olyan felületeken (pl. online oldalakon), ahol a terjesztők pozíciója ma még erőteljesebb, mint a prevenciót támogatóéké.