Szürkehályogműtéttel az autóbalesetek ellen
A szürkehályog-műtét nem csak a látást és az életminőséget javítja az időseknél, de alkalmazásával az autóbalesetek száma is csökkentő.
Nem is vitás, hogy a jó látás elengedhetetlen feltétele a balesetmentes vezetésnek. De vajon milyen konkrét hatása van a gyakori, látást javító szürkehályog-eltávolításnak a baleseti statisztikákra? Vajon jelentős e annyira, hogy az egészségügyi rendszer biztosítsa a várakozásmentes ellátást? A kérdések megválaszolására Jonathon Ng kutató tanulmányozta Nyugat-Ausztrália lakóinak baleseti adatait az egyik szem szürke hályogjának műtétje előtt és után. (A két szemet nem egyszerre műtik meg, szünetet hagynak a két beavatkozás között).
A szürke hályog – mely miatt a szemlencse homályossá válik és megkeményedik – a vezető oka a látáskárosodásnak az idősek körében. Hatvan éves korra sokaknak némileg átlátszatlanná válik a szemlencséje, hetven évesen pedig szinte mindenkinek szürke hályog keseríti meg az életét. A látás drámai javulását jelenti a legtöbb beteg esetében, ha a hályogot sebészeti úton eltávolítják, majd belső lencsét ültetnek be.
Dr. Ng tanulmányában 27 827 beteg szerepelt, akik 1997 és 2006 között műtöttek szürke hályoggal. A kórházi adataikat összevetették a Nyugat Ausztrál Közúti Sérülések Adatbázisával, hogy beazonosítsák azokat, akik 12 hónappal a műtét előtt és után balesetet szenvedtek. Minden beteg elmúlt már 60 éves. Jellemzően a 70-90 éves, nagyvárosi férfiak szerepeltek a baleseti nyilvántartásban.
Dr. Ng’s kutatótársai a Curtin Egyetemről és a Szem és Látás Betegségeinek Kutatócsoportjától is csatlakoztak a projekthez. "Azt vettük észre, hogy a szürkehályog-műtét 12,6 százalékkal csökkentette a balesetek gyakoriságát, miután figyelembe vették az egyéb zavaró tényezőket." – mondta Dr. Ng. "A csökkenés 4,3 millió AUD (kb. 820 millió forint) megtakarítást jelentett. Minden egyes műtét 150 dollárral (30 000 forint) csökkentette a balesetekből származó költségeket."
Ausztráliában és más országokban is heteket, akár hónapokat is kell várni a műtétre a diagnózist követően. Az Amerikai Szemészeti Akadémia 2010-es Tudományos Programjának és a Közép-kelet Afrikai Szemészeti Bizottság közös találkozóján bemutatott tanulmány azt bizonyítja, hogy a műtét késleltetése nem csak a betegek életminőségét rontja, de hatással van a közlekedés biztonságára, az egészségügyre és a magánkiadásokra is. A kutatók szerint a jövőben össze kell majd még hasonlítani a baleseti statisztikákat a másik szem műtétje előtt és után is.