Szponzorált tartalom
Offline gyermekkor: létezik még ilyen?
Mit tehetünk, hogy gyerekünk igazán kiélvezze a gyerekkorát a modern korban?
Előszeretettel csattogtatott közhely az idő gyors múlásán való siránkozás, de az mégiscsak hihetetlen, hogy a jelenkor fiatal felnőttei már a Z generáció – tehát az 1995 és 2009 között született korosztály – képviselői. Az ebbe a korcsoportba tartozó fiatalokat gyakran nevezik digitális bennszülötteknek – nem véletlenül. Azoknak ugyanis, akik a 90-es évek második felében, vagy azóta születtek, egyáltalán nincsenek saját emlékeik vagy ismereteik a digitális eszközök nélküli világról. Arra a kérdésre, hogy ez jó-e, valószínűleg lehetetlen egyértelmű választ találni. De vajon létezik-e még offline gyermekkor? Van-e még értelme egyáltalán?
Az Alfa generáció, tehát a mai gyerekekből álló korosztály körében már egészen fiatal kortól jelen van a digitális eszközök készségszintű használata és ebből kifolyólag nem csak ügyesebbek a szüleiknél az olyan dolgokban például, mint az online vásárlás vagy a közösségi médiumok használata, de az olyan alapvető elfoglaltságaik is áthelyeződnek a digitális – sőt, az online – térbe, mint a közös játék. Ezek a gyerekek már szívesebben és könnyebben ismerkednek online, ami többek közt az olyan, népszerű játékok elterjedésének köszönhető, mint az Xbox vagy a Playstation. De mitévő legyen az a szülő, aki visszasírva saját fiatalságát, offline gyermekkort szeretne biztosítani gyermekének?
Számukra a rossz hír az, hogy az offline gyermekkor emléke ugyan romantikus, ám a mai korba beleillesztve már aligha működne. Egy minden digitális eszköztől távol tartott gyerek egészen biztosan hátrányt szenvedne a szocializációja során, hiszen olyan általános tudás hiányában kellene beilleszkednie a saját korosztályába, ami miatt óriási hendikeppel indulna, és így akár bullying áldozatává is válhatna.
Van azonban jó hír is. Igaz, hogy a teljes mértékben offline gyermekkor már inkább egy szép emlék, mint megvalósítható nevelési forma, azonban tény, hogy egy fejlődésben lévő gyerek számára a minél több offline időtöltés biztosítása rendkívül hasznos. Számtalan kreatív játék és könyv kapható, melyek segítségével elősegíthető a fantázia kialakulása kisgyermekkorban, de a későbbi időszakban is érdemes nagy hangsúlyt fektetni a digitális eszközöktől távol töltött szabadidőre pl. közös programok, társasjáték vagy olvasás formájában.
Talán lehetetlen, de legalábbis kicsit értelmetlen ma már offline gyermekkorról beszélni. A gyerekeknek nagy szükségük van a szociális érintkezésre és a kortársaik közé való beilleszkedésre, amit digitális eszközök nélkül aligha tehetnek meg zökkenőmentesen. Azt azonban érdemes megfontolni, hogy milyen korlátok közé lehet, illetve kell helyezni a digitális aktivitást. De ebből még nekünk, felnőtteknek is van hova fejlődnünk, nem igaz?