Vásárlási láz: így okozhat észrevehetetlenül függőséget a karácsony
Itt vannak az ünnepek és az ajándékok szezonja – de biztos abban, hogy csak a szükséges dolgokat veszi meg?
A díszek, lakomák és ajándékozás között a téli ünnepek rengeteg okot adnak a pénzköltésre, amit az emberi agy kifizetődőnek talál. Bármennyire is jó a kezdeti érzés, az ünnepi költési szokásának lehetnek negatív következményei.
Lehet, hogy a vásárlás nem diagnosztizálható függőség a Mentális zavarok Diagnosztikai és Statisztikai Kézikönyvében vagy a DSM-5-ben , amelyet az egészségügyi szakemberek a betegek diagnosztizálására használnak, de ez egy olyan viselkedés forma, amely egy addiktív ciklust követhet.
Milyen agyi folyamatok játszódnak le egy vásárlásnál?
A karácsonyi kavalkádban előfordulhat, hogy elindul bennünk egyfajta szorongás, ami miatt muszájnak érezzük a vásárlási lázt. Például erős késztetést érzünk egy pulóver iránt, hogy meg kell vennünk, de amint megvesszük elmúlik az érzés, és új dolgot keresünk, ami kiválthatja ezt az előző már-már eufórikus érzést. És néha még az ünnepek után is nehéz megtörni ezt a kört, ha egyszer elkezdődött.
Akár függőséget okoz, akár csak egy érzést, amit nem tud teljesen kontrollálni, az ünnepek jó alkalom arra, hogy tüzetesen megismerje a vásárlással való kapcsolatát.
Miért szeret az agyunk vásárolni?
Nem meglepő, hogy a vásárlás jó érzés – ez táplálja agyunk jutalmazási rendszerét.
„A jutalmazási rendszer egy olyan rendszer, amely nálunk korábbi fajokra épült, sok millió évre visszamenőleg, hogy megtanítsa nekünk, mire van szükségünk a túléléshez” – mondta Dr. Ann-Christine Duhaime, a Harvard Medical School és Massachusetts állam kiváló idegsebészeti professzora.
Bhatt szerint a dolgok megvásárlásával az agyba a kémiai dopamin jut. A dopamint gyakran „jó közérzet” neurotranszmitternek is nevezik.
Becsapós marketing trükk, hogy az ajándékozást olyan reklámokhoz kell kötni, amelyek arról szólnak, hogy barátai és családtagjai mennyire érzik magukat szeretve, ha vásárolnak egy bizonyos ajándékot, vagy hangsúlyozzák a versenyt azáltal, hogy korlátozott idejű ajánlatokat kínálnak, amelyekért versenyezni kell.
Elődeink túlélése szempontjából előnyös volt, hogy a lehető legkevesebb áldozattal megszerezzék, amire szükségük volt, valamint hogy kapcsolódjanak és beilleszkedjenek a közösségükbe, így erős a vásárlási, ajándékozási és üzletkötési késztetés.
Kevesebb vásárlás, több ünnepi hangulat
Bármennyire is szeretnénk minden évben a legjobb ünnepeket biztosítani családunknak, a több vásárlás nem mindig visz közelebb e célhoz.
A vásárlás jutalma rendkívül rövid távú. És miután vásárol, az összes ajándékot felbontotta, gyakran csalódás éri. És akkor jelenik meg a bűntudat a túlköltött pénz miatt.
A hosszú távú boldogsághoz és az élettel való elégedettséghez kötődő két legnagyobb tényező a kapcsolatok és a céltudat. Ahelyett, hogy több dolog vásárlásával keresné az ünnepi hangulatot, a szakember azt javasolta, hogy az ajándékokra és a tevékenységekre összpontosítson, amelyek több kapcsolatot és céltudatosságot kölcsönözhetnek az embereknek.
Ez kötődhet egy jelentőségteljes emlékhez, egy közös tevékenységhez, vagy találhat valamit, ami segíthet a gyermeke képességeinek vagy szenvedélyének kialakításában.
Mit tegyünk, ha már fellelhető a probléma?
Egy tartalmasabb, kevésbé vásárlási őrületes nyaralás jól hangzik, de nem mindig olyan könnyű megtalálni.
Kezdje azzal, hogy felismeri, hogy az Ön által érzett szezonális nyomás nagy része abból fakad, hogy az emberek pénzt akarnak keresni azzal, hogy eladnak Önnek dolgokat – ez nem szükséges a jobb nyaraláshoz – mondta Duhaime.
Ezután Bhatt javasolta a triggerek (befolyásoló tényezők) azonosítását. Ez azt jelentheti, hogy kerülni kell a bevásárlóközpontokat vagy a nagy üzleteket, korlátozni kell a hitelkártyákat.
Ha pedig az ünnepek után is hasonló szokásokkal találkozik, a kutató az év eleji méregtelenítést javasolta. Ez lehet egy költésmentes hónap januárban, vagy egy enyhébb szünet a vásárlásban, amikor arra összpontosít, hogy pénzt takarítson meg egy nagyobb cél érdekében.
Kövesse az Egészségkalauz cikkeit a Google Hírek-ben, a Facebook-on, az Instagramon vagy a Twitter-en is!