Hasznos terápia: a jobb agyféltekés rajzolás
Egyedülálló módon, Magyarországon elsőként pszichiátriai betegek körében terápiás céllal próbálták ki Veszprémben a jobb agyféltekés rajzolást. Az eredmény a szakembereket is meglepte. A hagyományostól eltérő - más néven "művészi" vagy sztereotípiáktól mentes - látásmód bárki számára elsajátítható, és ami a legfontosabb: a rajzolás tartós sikerélményt, önbizalmat ad függetlenül attól, hogy egészséges vagy valamilyen mentális problémával küzdő emberről van szó.
Kintről nézve teljesen hétköznapi épület a Veszprém Megyei Csolnoky Ferenc Kórház Pszichiátriai Gondozója. Különleges hét áll az itt kezelt betegek mögött: hétfőtől öt napon át rajzolni tanultak más egészséges emberekkel együtt, napi hat órában, tizenhatan.
A módszert Betty Edwards és Roger W. Sperry kaliforniai professzorok dolgozták ki - avat be Zabó Kitti, az egyik oktató a jobb agyféltekés rajzolás történetébe.
A rajztanárként dolgozó Edwards vizsgálatokat végzett olyan diákokon, akiknek nehézséget okozott a látott tárgyak lerajzolása. Azt tapasztalta, hogy ezek a diákok nem ugyanazt látják, mint a rajzolni tudó társaik. Kidolgozta a jobb agyfélteke dominanciáján alapuló rajzolás oktatási módszerét, és megállapította, hogy a globális rajzkészség elsajátításához öt érzékelési módot kell megtanulni: szélek, terek, viszonyok érzékelése, fények és árnyékok, végül az egész érzékelése, ami már automatikusan kialakul.
Az észlelés fejlesztésével megtanulták úgy látni a dolgokat, ahogy valójában vannak, és pontosan le tudták rajzolni, amit láttak. A Rajztanfolyam.hu Kft. vezetője azt is hozzáteszi, hogy a módszerről szóló könyv 1979-ben jelent meg az Egyesült Államokban, és ott azóta a közoktatási program része lett.
- Mit jelent az, hogy "jobb agyféltekés"?
- Nem csak a rajzolás lehet jobb agyféltekés. Minden olyan tevékenység, amely annyira kikapcsol és ellazít, hogy közben nem tudunk másra figyelni, jobb agyféltekésnek számít. A külvilág megszűnik, maga a cselekvés vagyunk. Tehát lehet az a kertészkedés, kocogás vagy bármi más is.
Zabó Kitti elmagyarázza, hogy amikor valaki számol vagy beszél, a bal agyféltekéjét használja. Az agynak ez a része a verbális, elemző, logikus oldal. Amikor képekben gondolkodunk, fantáziálunk vagy éppen egy virág illatát élvezzük, akkor ezt a jobb agyféltekénk teszi lehetővé. Megtudom azt is, hogy nincsen jó vagy rossz oldal, a két agyfélteke harmonikus egyensúlya biztosítja igazán a boldog életet. A bal az anyag, a jobb a szellem, a bal adja a tanulás, a jobb az érzelmek és a metakommunikáció képességét.
- Mit tanultak meg az itt részt vevő pszichiátriai betegek és az egészségesek?
- Megtanulták többet, jobban kihasználni a jobb agyféltekéjüket, és fenntartani ezt az "aktivált állapotot". Amikor a jobb agyfélteke működésbe lép - átveszi az irányítást -, más tudatállapotba kerülünk. Elveszítjük az idő-tér érzékelésünket, ezért van az, hogy alkotás közben nem érezzük például az éhséget sem. Az alkotás tevékenysége bárkit sikerélményhez juttat, és ez a tanfolyam az eredeti tematika szerint négy napon belül látványos változást eredményez a betegek önértékelésében és önmaguk elfogadásában.
Ezzel a problémamegoldó képességük is fejlődik. A gyakorlatok lényege, hogy a fejükben élő sztereotípiákat, szimbólumokat kizárjuk, és próbálunk elvonatkoztatni. Eközben a vonalvezetéssel, különböző satírozási technikák elsajátításával a ceruzával készült rajzokba mindenki belevitte a saját egyéniségét.
Hozzáfűzi, hogy a végén mindenki mást visz haza a tanfolyamból. Van olyan, akinek az élete az emberi kapcsolatain keresztül megváltozik, akad, aki a módszer megtanulása után festeni kezd, és új hivatást választ magának. Szavai szerint a veszprémi az első olyan alkalom, ahol pszichiátriai betegeknél terápiás céllal próbálták ki a jobb agyféltekés rajztanfolyamot a Horgony Pszichiátriai Betegekért Alapítvány és a Rajztanfolyam.hu Kft közötti együttműködésnek köszönhetően. - Az ötletgazda Statkievitz Pál - említi meg.
Csapatmunkával hidat lehet építeni
A tanfolyam befejezését követően az egyedülálló kezdeményezésről Balczár Lajost, a Veszprém Megyei Csolnoky Ferenc Kórházban működő pszichiátriai gondozó főorvosát kérdezem.
- Gondozottaink többségében krónikus pszichiátriai kórképük miatt rokkantnak számító súlyos betegek - mondja. - Tudomásunkra jutott, hogy a jobb agyféltekés rajzolás belátható időn belül látványos eredményt hoz a rajzkészség területén. Örömmel vettük, amikor lehetőség adódott betegeink számára, hogy kipróbálhassák ezt a gyors változást hozó módszert. Az ember bio-pszicho-szociális lény.
A hagyományos szemléletű pszichiátriai gondozás elsősorban a problémák biológiai aspektusaira koncentrál, de szemléletünk szerint ezeket a szociális összefüggésekkel együtt kell kezelni. A csak szociális és a csak biológiai megközelítés közé csapatmunkával, szakemberek segítségével hidat lehet építeni. Az egyéni kezelésen túl a csoport közös élményt is ad, ezen a tanfolyamon betegek, egészségesek közösen vettek részt. A csoportfoglalkozáson az alkotás során szerzett élményeket megoszthatták egymással, a kommunikáció folyamatosan biztosított volt.
A főorvos nagyon hasznosnak tartja, hogy a közös nyelv a művészet volt, az alkotás folyamán nem volt érdekes, hogy ki a beteg és ki az egészséges. És valóban: belépve a Hóvirág utcai épületbe elmélyülten rajzoló embereket és nem betegeket lehetett látni.
- Hosszú távú célkitűzéseink között szerepel, hogy csökkentsük a pszichiátriai betegek stigmatizációját, ami eléggé kártékony módon benne él a köztudatban. Ez a jobb agyféltekés rajztanfolyam - amely a sztereotípiákat felszaggató új szemlélettel dolgozik - egyben lehetőséget adott betegeinknek kiemelkedni a "beteg szerepéből", önmaguk elfogadására és elfogadtatására - hangsúlyozza a főorvos.
Arra a kérdésre, hogy a hagyományos pszichiátriai ellátásba milyen módon lehet bevonni ezt a fajta kezdeményezést, még nem tud konkrét választ adni. Tájékoztatása szerint a szocioterápiás eszköztárban szerepel a művészetterápia: az alkotó tevékenység jótékony volta régóta ismert Magyarországon is, a jobb agyféltekés rajzolás pszichiátriai betegekre gyakorolt hatása azonban még nem.
- Magyarországon változás van folyamatban a pszichiátriában: az osztályos, intézeti kezelésről az ellátás hangsúlya a családhoz, lakóhelyhez közeli, rehabilitációs személetű, felépülés alapú járóbeteg-ellátásra tolódik át - magyarázza Balczár Lajos. - Régebben a mentális problémákkal küzdő embert kiemelték a társadalomból, kórházban kezelték, és akár évekig a külvilágtól elzárt rehabilitációs intézetben tartották.
Amikor ez a terápia véget ért, kiderült, hogy nincsen hová visszamenniük, nem tudnak beilleszkedni a "normális" hétköznapi életbe. Még ma is vannak olyan intézmények, ahol a szociális háttér nélküli pszichiátriai betegek külön kis társadalomban élnek, ahonnan gyakorlatilag nincs visszaút. Az újfajta és egyre uralkodóbbá váló gondozási szemléletben a közösségi típusú gondozás és a rehabilitációs szemlélet egyszerre jelenik meg.
Ránézésre nem lehet megállapítani, ki a beteg és ki egészséges
- Lenyűgöző eredményeket hozott ez az öt nap, az elkészült rajzok önmagukért beszélnek - foglalja össze tapasztalatait Veres Zsuzsa pszichiáter, aki maga is részt vett a tanfolyamon. - Egyrészt a látásmódjukat, kreativitásukat fejlesztette, másrészt - mivel itt pszichiátriai kliensekkel is foglalkoztunk - nyitottá tette őket. A közösségi élmény csapattá formálta a betegeket és egészségeseket. Közben jelentősen javult a kommunikációjuk, amit a hagyományos, rövidebb csoportos terápiához képest gyorsabban elértünk. A közös cél, az alkotás hihetetlen érzelemgazdagságban feloldotta a feszültségeket. Ránézésre nem lehetett megállapítani, hogy ki a beteg és ki egészséges.
Veres Zsuzsa szerint - aki több mint 40 éve praktizál - egészséges embereknél nem tapasztalható meg az, hogy a csoporton belül ennyire erősítsék és bátorítsák egymást.
Balczár Lajos végül megjegyzi, hogy a rajztanfolyam kézzel fogható eredményeit hosszú távú stratégiájukba illesztik, miután a betegeiken nyomon követték, feldolgozták a változásokat.