Autóreklám és epilepsziás roham?
Betiltották a Citroen egyik televíziós reklámját, miután kiderült, hogy fényérzékeny epilepsziában szenvedőkben rohamot válthat ki.
A reklámfelügyeleti szervek szerint a reklám sérti azt a reklámokra vonatkozó szabályt, mely szerint tilos olyan vizuális effektek vagy technikák alkalmazása, amelyek befolyásolhatják a beteg tévénézők egészségi állapotát.
A brit Sky, a Watch, az ITV, a Quest és a UK Gold csatornákon leadott Citroen DS4 reklámban gyorsan felvillanó helyszíneket láthatunk, miközben a "YES" szó villog különböző formában a képernyő más-más részein. Tíz néző nyújtott be panaszt a brit reklámhatóságnál azzal kapcsolatban, hogy a villózó képek a fényérzékeny epilepsziával összefüggő tünetek jelentkezését váltották ki, egy néző pedig azt állította, hogy rohamot kapott.
A reklámipar egyik szabálya így szól: "A reklámok nem tartalmazhatnak olyan vizuális effekteket vagy technikákat, amelyek negatív módon befolyásolhatják a fényérzékeny epilepsziában szenvedő nézőket."
A TV társaságok viszont azt állítják, hogy a reklám átment a sugárzást megelőző teszteken, amelyek éppen ezeket a villogó képeket és mintákat vizsgálják. Az Ofcom szakértői azonban úgy vélik, az, hogy egy reklám nem akad fenn az automatikus tesztelőeszközök szűrésén, még nem garantálja, hogy a reklám megfelel az előírásoknak. A szakértők szerint a nagyméretű, egyedül villogó "YES" szó a reklámban nem szegi meg a szabályokat, de a kisebb, villózó "YES" szavak sértik a kép élénkségére vonatkozó szabályokat.
A reklám elfogadtatásához használt tesztelő eszköz gyártói a betiltás hatására olyan módosításokat végeztek, amelyek megakadályozzák, hogy a jövőben hasonló képsorok átmehessenek a szűrőn.