A gyógyszerrel kezelt hiperaktív gyerekek jobban teljesítettek
A figyelemhiányos, hiperaktív rendellenességgel (ADHD) élő gyerekek közül azok, akiket stimulálószerekkel kezeltek, jobban teljesítettek a matematikai és olvasási teszteken, mint azok, akik nem szedték a gyógyszert - közölték amerikai kutatók a Pediatrics című orvosi szaklap vasárnapi számában.
Az állami finanszírozású tanulmányban 594, figyelemhiánnyal és hiperaktivitással diagnosztizált gyerek állapotát követték óvodás koruktól öt éven át. Mint Richard Scheffler, a berkeleyi Kaliforniai Egyetem kutatója elmondta, az állapotukra gyógyszert szedő gyerekek jobban teljesítettek az iskolai teszteken. Olvasásból három hónappal, matematikából kettővel jártak a gyógyszert nem alkalmazók előtt.
Scheffler hozzátette, hogy a gyógyszert nem szedő gyerekek körében nagyobb volt az iskolai hiányzások, a tudatmódosító anyagokkal való visszaélés, a letartóztatások és a szociális elszigeteltség aránya is.
Az Egyesült Államokban a gyerekek közel 8 százalékánál, mintegy 4,4 millió óvodásnál, iskolásnál diagnosztizáltak ADHD-t. A zavar fiúknál jóval nagyobb arányban fordul elő, mint lányoknál. A tanulmány adatai szerint 56 százalékuknak írnak fel az állapot kezelésére gyógyszereket, főként stimulálószereket.
Scheffler értetlenségét fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy sok szülő ódzkodik a stimulálószerek használatától, ha gyereküknél diagnosztizálják a zavart. Úgy véli, ezeknek a szereknek alig van mellékhatása, bizonyították biztonságos voltukat. A szerk mellékhatásaként felléphet álmatlanság, étvágytalanság, egyes esetekben hallucinációk vagy pszichózis.