Ennyire egyszerű: így növelték az oltási hajlandóságot Kaliforniában
SMS-t k üzenetet küldtek ki az embereknek - de nem mindegy, hogy kinek mit és mikor írtak meg.
A 90 ezer amerikai körében végeztek vizsgálat szerint azok, akiket egy nappal azelőtt, hogy jelentkezni lehetett az oltásra, telefonjukon emlékeztettek a lehetőségre, többen kérték a vakcinát - számolt be az Inforstart.
Korábbi kutatások már bizonyították, hogy az emberek hajlamosabbak cselekedni, ha olyan üzenetet kapnak, amelyben az oltást mint sajátjukat tüntetik fel.
A kaliforniaiak részvételével végrehajtott kutatás szerint ha valaki SMS-t kapott arról, hogy másnaptól jogosult a koronavírus elleni oltás felvételére, ezért érdemes lenne időpontot foglalnia, nagyobb eséllyel tette meg ezt, mint ha nem keresték meg szöveges üzenettel – írja a Nature.
Hatásosabbá vált az oltásprogram
A koronavírus elleni oltásra jelentkezések száma 6 százalékponttal, a beadott oltásoké 3,6 százalékponttal volt magasabb annak a csoportnak a körében, amelynek tagjait értesítették, az SMS-t nem kapó csoporttal szemben.
Tünetek oltás után: erre számíthat a következő 48 órában. Olvasson tovább!
Egy második emlékeztető üzenetet is küldtek azoknak, akik egy héten belül nem foglaltak maguknak időpontot – még ennek is volt kimutatható hatása, az időpontfoglalások terén 1,7 százalékpontos, beadott oltások terén pedig 1,1 százalékos.
Aggódnak a koronavírus mutációi miatt
Jóllehet sok országban áll rendelkezésre nagy mennyiségű oltás, az oltásellenesség hatására egyre kevesebben kérik a vakcinákat azok közül, akiket korábban nem immunizáltak. A részben oltottak szervezetében is tovább tud mutálódni a vírus, új variánsokat létrehozva, melyek akár a vakcináknak is ellenállhatnak.
Mindezek hatására indult meg annak kutatása, hogy milyen módszerekkel lehetséges az emberek oltási hajlandóságát növelni. Egy májusban publikált, hatalmas résztvevői létszámmal végzett kutatás eredménye szerint az SMS-értesítések 2,1 százalékponttal növelik az influenzaoltás felvételére való hajlandóságot.
A perszonalizált üzenet volt a nyerő
A kutatók kétféle szöveges üzenetet teszteltek: az első semlegesebb tartalommal íródott, csak annyit tartalmazott, hogy a címzett jogosulttá vált a koronavírus elleni oltás felvételére.
A másik szövegváltozatban már az szerepelt, hogy elérhetővé vált számukra az oltás, és instrukciókat is küldtek azzal kapcsolatosan, hogy kérhetik saját adagjukat.
A személyesebb üzenet ebben a kísérletben is hasznosabbnak bizonyult: a semleges üzenet hatására 3 százalékponttal, míg a személyesére 4,1 százalékponttal ugrott meg az oltási időpontot foglalók aránya. David Ash viselkedéskutató ezzel kapcsolatban azt mondta, még mindig meg tudja lepni, mekkora különbséget jelenthet egy másfajta módon megfogalmazott üzenet.