Szakmai szervezetek tiltakoznak a Magyar Rákellenes Liga kampánya ellen
Elítéli a Csecsemő- és Gyermekgyógyászati Szakmai Kollégium, valamint a Magyar Gyermekorvos Társaság elítéli azt a plakátkampányt, amelyet a Magyar Rákellenes Liga (MRL) indított a közelmúltban - tájékoztatták a szakmai szervezetek kedden az MTI-t.
A MRL a személyi jövedelemadó egy százalékának felajánlásáért indított kampányában szereplő hirdetésekben egy üvegkoporsóba fektetett halott kislány látható, akit rokonai, családtagjai vesznek körül, utolsó búcsút véve a gyermektől.
Az orvos szervezetek közleménye szerint az MRL a koporsóban fekvő, halott kisgyermek sokkoló képével manipulálja a társadalmat. A plakát látványa alkalmas arra, hogy az egészséges és a jelenleg kezelés alatt álló beteg gyermekeket, valamint hozzátartozóikat is sokkolja.
"Nem kérünk az ilyen adománygyűjtésből és mi, gyermekorvosok, elhatároljuk magunkat ettől az ízléstelen módszertől" - áll az orvos szakmai szervezetek közleményében.
Fazekas Ildikó, az Önszabályozó Reklám Testület főtitkára az MTI megkeresésére elmondta, a meghökkentés egy társadalmi célú reklám esetében sokkal inkább megengedhető, mint a kereskedelmi hirdetéseknél. Ahhoz, hogy egy társadalmi szervezet egy élethelyzetet bemutasson, és ennek megoldásához támogatást gyűjtsön, használhat akár sokkoló elemeket is, szemben egy adott terméket népszerűsítő hirdetővel. A szakember példaként a dohányzás káros hatásait szemléltető reklámokban feltűnő rákos tüdő képét említette.
A főtitkár elmondta, a hirdetést még a közterületi megjelenés előtt bemutatták a szervezetnek, amely jóváhagyta a reklámok kihelyezését. A testület azt azonban nem vizsgálta - mivel nem is feladata -, hogy a kampány eléri-e célját. Annak meghatározása, hogy "átjön-e a meglehetősen összetett üzenet", a hirdetés elgondolkodtatja-e az embereket - szembenéznek-e azzal, hogy bárki beteg lehet és akár meg is halhat, a gyógyításhoz pedig pénzre van szükség - marketingszakmai kérdés - fogalmazott Fazekas Ildikó.