Államtitkári látogatás az orvosi kamarában - ezt mondta a KATA-módosítás kapcsán
Takács Péter többórás megbeszélést folytatott a Magyar Orvosi Kamara elnökségével. A tanácskozás első felében az államtitkár ismertette a tárca elképzeléseit, majd az elnökség által felvetett problémákról szólt a diskurzus.
Július 13-án a MOK elnökségi ülésén részt vett Takács Péter államtitkár - adta hírül honlapján a MOK. A beszélgetés első felében az államtitkár ismertette a tárca elképzeléseit. Elmondása szerint az egészségpolitika ebben a ciklusban három alapvető pillérre épül, melyek a következők:
1. Az egészségben töltött életévek számának növelése
Ez alapvetően a prevenció megerősítését jelenti, de ebbe beletartozik nemcsak az alapellátás, illetve a foglalkozás-egészségügy szerepének erősítése, diplomás ápolók bevonása, hanem a lakosság edukálása és motiválása is.
2. A lakosságközeli ellátások megerősítése
Ez alapvetően a háziorvosi rendszer és védőnői szolgálat megerősítését és kompetenciabővítését jelenti.
3. Az egészségügy reagáló képességének, az ellátás biztonságának erősítése
ide elsődlegesen a járványüggyel kapcsolatos feladatok tartoznak, illetve a más havariákra, háború stb. való felkészülés. Lényeges, hogy ezt nem alapvetően tartalék kapacitásokkal, hanem gyors reagálással kell kezelni.
Ennek kapcsán az államtitkár beszélt a foglalkozás-egészségügy feladatainak és jogosítványainak kiterjesztéséről, hiszen a fiatalabb munkaképes lakosság jelentős része a foglalkozás-egészségüggyel biztosan, a háziorvosával viszont csak esetlegesen találkozik. A kamara javasolta a közfinanszírozott beutalási jogosultság visszaadását a szakma részére, hogy a feltárt egészségi problémák minél hamarabb kivizsgálásra kerülhessenek. Az államtitkár erre nyitott volt.
MOK: az egészségügy a koronavírus járvány után válságban van >>
Szó volt a praxisjog átalakításáról
Az elképzelés lényege az, hogy a praxisjog, mint olyan, nem vész el, a fő változás az, hogy nem az önkormányzatnál lesz az ellátási felelősség, hanem az OKFŐ főosztálya lesz a praxisjog gazdálkodásnak a felelőse. Ugyanúgy árulható marad, sőt, az államtitkár megerősítette azt is, hogy az eladhatatlan praxisokat a praxisalap vagy praxiskezelő valamilyen átlagáron felvásárolja. A praxis kapcsán az ingatlanok (önkormányzati/saját/egyéb tulajdonú rendelők) helyzetén nem kívánnak változtatni.
Az alapellátás kapcsán szó volt az ügyeletről
A NEAK ellátási adatai alapján az ügyeletekhez 16:00-22:00-ig beérkező ellátási igények elsősorban háziorvosi ellátási jellegűek, utána jóval magasabb a mentési jellegű feladatok aránya.
- Ennek megfelelően a tervek szerint este 22.00-ig kellene orvosi ügyeletet biztosítani az alapellátásban,
- utána pedig a valóban sürgős eseteket az OMSZ-nak kell ellátnia.
Az államtitkár szerint ennek szervezését alapvetően járásonként kell megoldani, és ez azt jelenti, hogy egy háziorvosra így egy hónapban átlagosan egy ügyelet jut, beleértve a hétvégi délelőtti ügyeletet is.
A finanszírozási részletekről még nem volt szó, de az államtitkár álláspontja szerint nem praxispénzben értendő feladat, ezért külön kell ezt megfizetni azoknak, akik vállalják ezeket a feladatokat. Az államtitkár megerősítette, hogy az alapellátást érintő változások a kollegiális hálózattal és a kamarával szoros együttműködésben kerülnek kidolgozásra.
A szakellátással kapcsolatban a következők hangzottak el:
- kórházbezárás és fűnyíró-elvű átalakítás nem lesz, kórházanként egyenként kell a helyi adottságoknak, társintézmények távolságának függvényében meghatározni az egyes intézmények fenntartandó kapacitásait és feladatát, szakmai portfólióját,
- reális minimumfeltételek alapján kell értékelni az egyes osztályok fenntarthatóságát, kiemelt figyelemmel a betegbiztonságra, hogy olyan helyen kerüljön sor az ellátásra, ahol ahhoz a megfelelő gyakorlat és a feltételek rendelkezésre állnak,
- meg kell oldalni a szociális és egészségügyi ápolás régóta halogatott szétválasztását. Az államtitkár szerint szükség van valamilyen köztes ellátási formára, amelyik fenntartói és finanszírozási szempontból szociális intézménynek számít, de emelt kompetenciájú szakápolási feladatok is biztosítottak (pl. infúzió adása), ezzel is tehermentesíti/kiváltja a krónikus kórházi osztályok tevékenységét.
Az államtitkári beszámoló után a MOK által felvetett problémákról beszéltek
Itt is egyértelműsítették, hogy a Kamara szilárd álláspontja szerint ragaszkodni kell a törvényben leírt alapbéremeléshez, de ez nem zárja ki a teljesítmények mérését, illetve munkaterhelés szerinti differenciálást. Ugyanakkor ez utóbbinak forrása nem lehet az alapbér emelésére szánt összeg, annak pótlék, illetve teljesítmény-díjazás szerűen kell megjelennie. Az államtitkár érvelt a teljesítmény szerinti differenciálás mellett, de ebben nem volt egyezség.
Abban viszont igen, hogy a teljesítmény mérését el kell kezdeni, bár az nem egyszerű a szakterületek, illetve ellátási szintek specialitásai miatt. Így ennek bevezetése érdemibb előkészítést igényel. A MOK nem a teljesítmény mérése ellen van, sőt ennek nyilvánosságát kiemelten támogatja, ezért ennek a rendszernek előkészítésében, kidolgozásában szívesen vesz részt.
Ismét rögzítették, hogy ennek forrása nem lehet az alapbér emelésre szánt összeg
A kamara kiemelte továbbá, hogy a minőségi indikátoroknak elsősorban nem azt a szerepet szánják, hogy az egyéni teljesítmények mérése megtörténjen, hanem a kórházak, osztályok, szakmai műhelyek legyenek minősítve, és ezek nyilvánossága alapján minőségi fejlesztés indulhat meg az ellátásban, azonosításra kerülhetnek a jó gyakorlatok, és azok gyorsabban terjedhetnek.
Kijelentették, hogy az alacsonyabb/rosszabb teljesítményt pénzelvonással büntető rendszer csak a hibák és problémák elfedését erősíti, így több kárt okoz, mint amennyi haszon remélhető tőle.
- A szakmai szabályok fejlesztése és ezek érvényesítése kapcsán egyetértés volt abban, hogy szakmai protokollok kidolgozásába és a kollegák felé történő kommunikációba a MOK-ot be kell vonni.
Felnégyeli az egészségügyet a KATA-módosítás - ezt kéri az orvosi kamara >>
KATA ügyben ismételten kifejtette álláspontját a kamara
Mint azt a kamara korábban is közölte, a betegbiztonságot a jelenlegi helyzetben tovább gyengítheti az intézkedés, mivel ágazati információ nem áll rendelkezésre, nem tudható, hol fog ez ellátási gondokat okozni a Covid utáni/közbeni, egyébként is problémás jelenlegi helyzetben.
Az államtitkár értette a MOK aggályait, ugyanakkor egyértelművé tette, hogy ez nem ágazatspecifikus szabály, nem az egészségügy szempontjai szerint került bevezetésre. Azt is mondta, hogy amennyiben lesz ebben bármilyen elmozdulás, akkor képviseli az ágazat érdekeit.
A megbeszélés végén szó volt a köz- és a magán viszonyának rendezésének szükségességéről. Az államtitkár itt részletekbe nem ment bele, azt viszont hangsúlyozta, hogy keresik azokat a megoldásokat, amelyek az egyre jelentősebb mennyiségű magánforrásokat segítenek a közellátásba terelni, és adott esetben teljesítmény-arányos többletjövedelmet is tudnak jelenteni.
KATAsztrófa: a szakdolgozók is a KATA-törvény módosítását kérik >>
A megbeszélés zárásaként a kamara megállapította, hogy az államtitkár által felvázolt átalakítási irányokat szükségesnek és jó irányúnak tartják, de ezek eredményessége a részletek kidolgozásán múlik, és ebben a MOK szakmai alapon szívesen működik együtt. Ezért kérték, hogy ezeket a konzultációkat tegyék rendszeressé, melyre az államtitkár ígéretet is tett.